nermander; sa:
Eftersom den där infästningen bara skall vara för att de inre rören inte skall trilla ur så borde det ju gå att lösa lite enklare?
Borra genomgående hål och popnita? En popnit sticker ju i alla fall inte ut lika mycket som en skruv med mutter.
Alternativt borra genomgående hål, gänga och försänk och sätt en försänkt skruv? Sticker inte ut nåt då och så går det ju att byta ut hylsan lätt om det behövs (går ju även att göra om man popnitar).
Frågan är ju om dessa lösningar ger sämre hållbarhet på stången än svetsningen? Svetsningen lär ju värma upp en ganska stor bit av stången och förstöra dess härdning? Eller påverkas den inte av värme?
Jo, jag vill ju helst inte höra ett rör komma susande inuti mittstången när man sitter och eldar;-)
Rören ska sitta fast men helst som en enhet med mittstången, dvs. inget glapp utan dikt. Popnita kanske skulle gå. Jag vet inte hur starkt det blir, eller om det går att gänga bra i den tunna metallen. 20 sekundmeter, eldning, snö utsätter stången för massa påfrestningar.
Jag vet inte vad som händer med härdningen i aluminiumet när det svetsas. Finns risken för metallutmattning? Svetskamraten vet vad han sysslar med, men jag får se detta som ett experiment, en förbättrad prototyp.
Nu är ju jag rätt om mig och till mig, pedantisk, vad gäller just kåtan, och standardstången täcker i fler än 99 procent av fallen
. Men en annan variant jag reflekterat över är att helt enkelt skaffa den stång som är till kåtorna storleken större, dvs. storlek 7. Den har större diameter utan att godset är tjockare. Jag vill ju ha en starkare mittstång än originalet.
Som jag förstått det är det så att om man ska ha samma materialmängd, samma vikt, så är större diameter och tunnt gods mycket styvare än mindre diameter och tjockt gods?
Jag får då såga av 40 cm på längden, kanske 8 cm på varje av de 5 stångdelarna. Den större stången skulle efter nedkapningen väga ca. 1,75 kg, om man går efter katalogvikten. Mittstången till min kåta, storlek 5, anges dock obegripligt till 1,3 kg på företagets hemsida (
http://www.moskoselkatan.se , jmfr. "slimmad" och "komplett"). 712 gram väger den jag kontrollvägde nu, inklusive skyddspåsen. En minst sagt stor diff, åt det lättare hållet!
Men koningen, avsmalningen, har ju även på den större mittstången fortfarande rätt liten diameter.... Hmm, den smala änden, den svaga punkten, utbytt mot fastsatta lika smala rör, men med tjockt gods känns vettigt. Hur mycket den nu väger med de rörbitar som är i tjockare gods, och efter svetsjobbet... Får se om projektet hinner bli klart till höstvandringen.
Raskesven