Hur hitta satelliter bäst, stå still eller röra på sig

Jag har inte lyckats få koll på snabbaste sättet att få GPS:en att låsa satelliterna.

Är det bäst att stå stilla som en saltstod eller skall jag springa runt i cirklar?
 
mipert; sa:
Är det bäst att stå stilla som en saltstod eller skall jag springa runt i cirklar?
Stå stilla! Att röra sig är sämre och snurrar du dessutom ändrar du ständigt förutsättningarna vilket fördröjer stabil mottagning. Om du känner behov av att springa runt, runt är det bättre att lägga ifrån sig enheten ;)

Det absolut viktigaste är att enhetens antenn "ser" så mycket himmel som möjligt. Bara genom att hålla enheten en bit ut från kroppen kan du förbättra förutsättningarna dramatiskt då du själv annars skärmar av stora delar av himlen där det kan finnas satelliter som kan påskynda processen.

Att stå nära höga byggnader eller under träd (speciellt när det är blött ute) är också dumt tycker GPS:er.
 
Som Pelle Rindar säger, stå stilla. Eller låt GPSen ligga men gärna så att antennen kan fungera optimalt. En GPS med patchantenn kan man låta ligga på ett biltak, en GPS med stubantenn bör hållas vertikalt eller åtminstone lutad.

Bland det värsta GPSer vet är att åka i alléer. Mottagningen bryts hela tiden och då får den inte ihop den sammanhängande ramsa information den behöver som är ungefär tjugo sekunder lång.
 
Tack.

Jag misstänkte nog att stilla var bäst.

Intressant hur ”mänskliga” apparaterna kan vara, de har svårt att få kontakt ibland men när de väl hittat någon släpper de inte taget.
 
Ny plats?

Om du sätter på apparaten på en ny plats tar det betydligt längre tid för GPSen att hitta position. Det går fortare om du väljer ny plats i menyn under satellitbilden (gäller Garmin). Jag brukar lägga ifrån mig GPSen t ex på en grindstolpe innan jag ger mig iväg medan jag låser huset etc innan jag sticker iväg.

Thure
 
Nedladdning av ephemeris (precisa bandata) sker som tre datablock, där varje block är sex sekunder långt. Blocken sänds var tionde sekund. Du måste ha mottagning sammanhängande då blocken sänds, annars får du aldrig fyllda staplar i satellitvyn.
Däremot spelar det ingen roll i vilken ordning du tar emot dessa tre block, de pysslas ihop på rätt sätt av din GPS.

Anders
 
Vi har ett litet hus i en by i Frankrike. Till och från åker man genom milslånga alléer av stora platanträd på ömse sidor om vägen. Vid initiering av GPSen är staplarna snart fyllda, relativt korta, men ingen fix rapporteras förrän GPSen fått fri sikt en stund.

Fast numer kör jag en annan väg, utan omgivande farliga träd och förhoppningsvis utan vildsvin.Och med snabb fix på GPSen.
 
Min GPS gillar inte när det är sandstorm. Det tar betydligt längre tid att fâ mottagning när sikten är nere pâ 50 m pga sanden i luften.

/Stellan
 
Ja, det räcker ju inte med bandata, även om det är en förutsättning. Det måste till mottagning en liten stund för att korrelera in signalerna från satelliterna också.
Annars får man följa efter vildsvinen. Alltid hamnar man någonstans.

Om den stora frågan på 90-talet blev "Var är du?", är väl detta decenniums tekniskt anknutna fras "Ta mig till närmsta plats."

Anders
 
- "Vart skall ni gå"? (Orolig pappa på fredagskvällen.)

- "1324547Ö/6185255N (Väluppfostrade tonårsdöttrar.)
 
"Ta mig hem" tycker jag är en bra funktion, tyvärr måste man ju sköta själva förflyttningen själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Hitta tappad androidmobil, med GPSprecision? Navigering 4
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
Joakim Ambrosson Hitta packningen :) Navigering 5
Store Slightly Off Topic: Titta Va Ja Hitta Navigering 0
kanotisten Tänk vad man kan hitta på Navigering 3
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1
bogart Hur bäst hitta en punkt med GPS? Navigering 20
robert72 Hitta rätt Navigering 2
apersson850 Att hitta tillbaka Navigering 2
Nyman Var kan jag hitta arméns beg radioapparater? Navigering 0
Var kan man hitta Route66 gratis på nätet????????? Navigering 5
Skipjack Hittar ej satelliter Navigering 1
haraldn Fri sikt mot himlen men inga satelliter Navigering 27
cdtdk Gps:en hittar inga satelliter Navigering 3
GV GPS V hittar inga satelliter Navigering 6
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tobiasdr Bäst mobil för utomhusbruk Navigering 11
fabola Sju pekskärms-mobiler jämförda i solljus - Iphone bäst Navigering 0
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
lars.g Gratis SeaClear2 bäst. Navigering 1
ta1toy eTrex legend bäst? eller? Navigering 13

Liknande trådar