• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur håller ni reda på koder ???......................................................

Jag har drabbats av kodnoja,lösen-noja koder/lösen till allt, Tv,mobil,forum,sajter,banker,telefon,bredband,tvboxar,routrar,modem,, och fanken vet allt.
Hur hanterar ni detta "problem", en pärm med koder?, nä förbjudet enligt avtalet, det ska bara va i minnet, säger bankerna, usch, jag blir så trött........
Skulle ringa banken o säga att jag knappat fel tre gånger, så jag var spärrad, men i telefon sa den elektroniska rösten att " du har angivit fel kod ", var vänlig försök igen..Jo, jag var spärrad, kunde inte ringa o säga det ens en gång...." har du gömt din lösen"j ag börjar förstå självmordsbombarna, GRRRRRRR !!!!!
Jag är glad att UTSIDAN bara har en lösen, men ni utsidan medlemmar, vill ni nå mig så skriv den 4-siffriga PUK-koden i rätt ruta, vid svar,ange rätt lösen-----:(.......................................................
 
Senast ändrad:
3 nivåer

Hörde någon sån där "säkerhetsexpert" nämna att han strukturerade lösenord enligt 3 nivåer.
Sånna där "skitställen" som man måste registrera sig för att kunna göra saker men inte är viktiga får alla samma lösenord. Eftersom de är oviktiga så gör det inte så mycket om lösenordet kommer på avvägar.

Seriösare sidor som tex utsidan, fotosidan eller sysidan får nivå 2, bättre lösenord men man kan ha samma lösenord på ett par stycken siter. Eftersom de är seriösa så kan man förhoppningsvis "lita på" att de inte sprids vind för våg, men gör de det så är det ingen katastrof.

Nivå 1 viktiga saker, banken, e-legitimation mm helt separata lösenord.
------
Jag byggaer alltid upp mitt lösenord enligt följande.
Hittar på en mening som är lätt att komma ihåg till exempel:
Idag var Bussen 8 minuter Sen
Det ger lösenordet: IvB8mS
Vilket är hyffsat svårt att knäcka och ändå lättare att komma ihåg en mening än massor med slumpvis valda tecken.
 
Skriv upp alla lösenord på profilen på utsidan så vet man var man har dem och så finns de alltid online då man (eller någon ) behöver dem ;)
 
Jag har allt i ett krypterat dokument (det har blivit rätt många sidor efterhand...) och lösenordet för att öppna dokumentet får man ju inte glömma. Det där med flera nivåer är bra. Det finns också hjälpprogram på internet, det är bara att söka runt lite.
 
Jag har drabbats av kodnoja,lösen-noja koder/lösen till allt, Tv,mobil,forum,sajter,banker,telefon,bredband,tvboxar,routrar,modem,, och fanken vet allt.
Hur hanterar ni detta "problem", en pärm med koder?, nä förbjudet enligt avtalet, det ska bara va i minnet, säger bankerna, usch, jag blir så trött........
Skulle ringa banken o säga att jag knappat fel tre gånger, så jag var spärrad, men i telefon sa den elektroniska rösten att " du har angivit fel kod ", var vänlig försök igen..Jo, jag var spärrad, kunde inte ringa o säga det ens en gång...." har du gömt din lösen"j ag börjar förstå självmordsbombarna, GRRRRRRR !!!!!
Jag är glad att UTSIDAN bara har en lösen, men ni utsidan medlemmar, vill ni nå mig så skriv den 4-siffriga PUK-koden i rätt ruta, vid svar,ange rätt lösen-----:(.......................................................

se till att välja sajter där du kan ändra lösenord/koder och ha sedan några olika lösenord som du kan välja mellan. 3 nivåer som någon föreslog är väl bra - det dyker ju upp nyheter ibland att sajter hackats och då gäller det att byta.

Har du sedan system som kräver att du byter regelbundet kan du lägga till löpsiffror någonstans i lösenordet.

Vill du spara lösenorden fysiskt åskilda från datorn kan du ju lagra dem i din mobil på ett sätt som bara du förstår, t ex som del av telenr eller adresser men tappar du mobilen och någon förstår hur du tänkt - då är det inte bra....

/Patrik
 
Att fejka telefonnummer i mobilen för att hitta sina pinkoder är definitivt en möjlighet, och det går nog att göra på ett sätt som är säkert - även om det förstås går ganska bra för den som verkligen lägger ned tid på att knäcka detta. Att telefonnumren är fejkade (om man nu gör så) är t ex en dålig sak i sig.

I de flesta mobiler finns väl däremot ett särskilt pinkodsskyddat pinkodsarkiv. Det är väl att betrakta som tämligen säker förvaring.