Hur göra rent slalompjäxor?

Har ett par slalompjäxor som stått i ett uthus i en hylla. När jag skulle använda dem fick jag inte i fötterna. Visade sig att innersulan var alldeles kladdig. Nästan som att det droppat honung i dem. Det luktar ingenting och inga spår efter gnagare.
Nu undrar jag hur jag ska gör rent för att få bort kladdet. Googlade lite och någon har skrivit att man kan lägga i varmt vatten med flytande tvättmedel. Sedan ha i ett par dl rödsprit och vaska runt. Tyckte det lät knepigt och vänder mig därför hit för tips och råd att få bort kladd från slalompjäxorna.

Är det en lös innersula så kanske den går att byta ut eller i alla fall ta ut och tvätta den separat? Det kanske är avföring från spindlar eller bin som du fått på sulan. Fick liknande klägg på min kajak under ett getingbo i mitt kajakskjul och har även haft kladd under spindelnät på kajaken och på fönsterbleck.

Skölja ur med ljumet vatten borde de väl tåla även om det inte finns några tvättråd för slalompjäxor. Tål de inte det så är det kanske dax för ett par nya pjöxor ändå - då är de nog i känsligaste laget för dagar i backen. Se till att ha dem ordentligt torra innan du tar ut dem på åkning.

Sprit hade jag väntat med sm rengöring även om du spätt ut den, vet inte hur matrialet reagerar på starkare medel. Börja med bara vatten.

/Patrik

Ja... det var ett getingbo på hyllplanet ovanför pjäxorna... får testa med varmt vatten och kanske lite tvättmedel så får jag se hur det går....

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg