Hur gör ni ?

Den här linjen ska följa skenan under foten, vilken är rätt, eller är alla fel ?
Vilken inställning ska man UTGÅ ifrån för att prova fram sin personliga inställning ???
Anledningen till att jag valt stortån o nästa tå som centrum för balans är ett tips från den där "någon" ni vet...
Eller ställer ni in skrillorna på ett annat sätt som jag missat ???
För mig funkar det kanon mellan gul o grön....

Bilagor

• långsskrid.jpg
    långsskrid.jpg
    21.3 KB · Visningar: 534
Senast ändrad:
Grundtipset är att låta skenan gå i en linje mellan "stortån" och "pektån" (som på bilden), och avsluta under hälsenan. Sedan får man ev finjustera någon/några mm åt respektive håll.

Jag har satt ihop ett otal grillor från scratch och modifierat rätt många till mig själv och till min familj. De senaste paren med lös häl. Jag har alltid placerat bindningarna så att skenan följt en tänkt linje mellan stortån och nästa tå, och som delar hälen mittpå - alltså den 'röda linjen' på illustrationen.

Ingen har klagat på dålig balans varför jag inte haft någon anledning att ändra inställningarna. Den ena sonen hade i början problem med veka vrister men ett par högskaftade kängor löste det problemet. Vristerna blev starkare och han åker numera med normalhöga kängskaft. Tilläggas bör att vi alla är ytterskärsåkare vilket inte vore möjligt med felaktigt inställda bindningar.

PS Står man still på ett par rätt inställda skridskor så vill fötterna spontant falla utåt. Av ren nyfikenhet ställde jag därför en gång om mina bindningar så att jag stod lika stadigt på grillorna som i ett par skor. Det visade sig vara fullständigt omöjligt att ta ett endaste skär!
T

Sidjustering

Tack för info!

Det är ju underligt att det finns så få skridskor med möjlighet till sidjoustering. Det borde ju innebära att de allra flesta butiksmonterade skridskor får fel balanspunkt?

Funderar på om man kan motera en platta (hårdplast, typ) på skridskon och skruva fast bindningen med rätt sidojustering i plattan. Skridskon blir ju högre men det borde inte vara någon nackdel?

/Örjan

Senast ändrad:
besvärlig inställning

Jag skruvar och skruvar efter alla konstens regler tills jag får balans. På golvet kan jag stå med skrillan påtagen och balansera bekvämt på ett ben i taget.
På isen är det stört omöjligt. Jag "kommer inte upp i balans på ytterskäret" ordentligt. Om jag tar i för att komma upp på skäret, måste jag omedelbart parera med stavarna för att inte köra omkull.
Jag kör med fast häl och crispipjuck med extra förstyvade skaft. Snör pjucken enligt Thures skoknytarskola. Har prövat med en kil mellan klacken och skrillans fotplatta för att få en bättre vinkel mellan is och skena så att skäret inte slinter. Dock utan större framgång. Använder hålfotsstöd som underlättar något.
Borde finnas något inställningsknep som funkar.

Funderar på om man kan montera en platta (hårdplast, typ) på skridskon och skruva fast bindningen med rätt sidojustering i plattan.

Det är klart att det går, men antingen måste plattan vara rätt tjock, eller så måste du ha ett rejält starkt material för att få tillräcklig hållbarhet med bara ett par gängvarv i ingrepp.
Att få något att hålla för promenadåkning på slätis är nog inget problem, men vill du dessutom att grejerna skall hålla för de blandade vurpor och småhopp som ofta blir resultatet när man möter sprickor och överis så krävs det betydligt mera.

Skridskon blir ju högre men det borde inte vara någon nackdel?
Beror på dina vrister, dina skor, och hur mycket högre vi pratar om. En högre skridsko blir vingligare, men som åkare har man oftast en del marginal som tillåter en att kompensera för detta.
Det är ju underligt att det finns så få skridskor med möjlighet till sidjoustering. Det borde ju innebära att de allra flesta butiksmonterade skridskor får fel balanspunkt?

Det är nog riktigt, och jag har funderat en del på hur många av de som köpt skridskor som ett komplement till skidorna som har hängt undan skridskorna pga detta.

Realiteten är nog den att för en genomsnittlig åkare med hyggliga skor så är butiks/fabriksmonteringen tillräckligt bra för att tillåta kortare turer - alltså tillräckligt bra för att säljas. Det är först när man kommer till heldagsåkarna och oss kinkiga som vill att allt skall vara "så bra som möjligt" oavsett egentligt behov som det uttalade önskemålet för sidojustering dyker upp. Ja, också de med balansproblem/svaga fotleder förstås.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hur gör man? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg