Per Ö; sa:
En bonus är att man kan möta på en del riktigt intressanta människor i sittkupéerna sådär runt 03.15 på morgonen...
Allra hellst om man råkar sitta närmast rökkupen där någon fiffig lirare ordnat med efterfest efter det att resturangvagnen stängt
Det är verkligen tråkigt att det inte finns något alternativ, dvs. inom en rimlig prisklass, till färden i någon av de två djurkupérna. Själv så äger jag två hannar och den ena av dom har blivitt en riktig surgubbe när det kommer till andra hannar nu på sista tiden. Det medför att man måste vara halvvaken under hela uppfärden om det finns andra hannar i kupén, och som bonus så kommer man då att påbörja sin fjälltur i koma
Sen behöver man kanske inte ens nämna det faktum att även om man bokat platser åt hundarna så vill mina helst ligga mittgången där det finns lite utrymme att fläka ut/svalka sig och när en passagerare från en annan kupé vill till resturangvagnen eller rökkupén så måste dom passera, just det! den samma gång där hundarna hellst ligger. De flesta medpassagerare har ju förståelse för varför hundarna ligger där och störs väl förhoppningsvis inte allt för mycket av att behöva använda dom som "hinderbana", men vid nästan alla resor så är det någon som ska fälla någon spydig kommentar i stil med: "Är det verkligen så smart att lägga hunden/hundarna i gången".
Summa sumarum så kan resan vara alldeles smärfri, kanske rent av underbar (minns ett tillfälle när jag fått platsen bredvid tre väldit trevliga och söta norskor, tror nästan att jag var gladare än vovvarna trots att de matades med påläggskorv hela resan
), eller så kan man se fram emot ett mindre helvete om man får "fel" medpassagerare i kupén.
/Jesper