Nåja - jag fick faktiskt själv pröjsa loppet eftersom jobbets friskvårdspengar inte fick användas till dylika extremiteter, det var enbart min godhet som gjorde att jag inte körde för GLSK istället (Jag lyckades dock jobba fram till en timme innan start på kontoret i Östersund, så tågresan fick ju tvunget bli tjänsteresa...)
Jag la upp loppet med mat/vilobelöning 20-30 min i värmetältet varje jämn timma och en mugg varm nyponsoppa i farten varje udda timma. Jag hade ingen assistent men hade förberett färdiga burkar att värma.
Efter en matpaus gällde det sen att hitta en bra klunga eller ensamåkare att hjälpas åt med, i början blev det snabba huvudklungan ganska ofta.
Det var ytterst få åkare som höll "mitt" tempo och skärlängd/frekvens så det gällde att hålla fast i sina kompisar man hittade.(Tack åkare nr.3 i lag Vertex CK !) Som Anders Burman uttryckte det förra året -"man har inga motståndare, bara medtävlare".
När jag stått på isen i tolv timmar var ryggen rätt trött, det hade börjat regna/snöa lite lätt och när jag fick veta att jag nått 21 mil (min målsättning var att klara 24) så gav jag mig själv en belöning i form av komplett ombyte till torra kläder, stort lass pasta/köttfärssås, massagebehandling med liniment av rygg och nacke och en sovsäck. Jag dåsade lite till och från, det var ständigt spring och fullt ljus i tältet så det blev ingen riktig sömn, men klockan sex på morgonen var jag riktigt pigg och taggad på isen igen.
Gryningsljus, -1 grad, klar himmel, King Crimson i spelaren, helt underbart..
Under förmiddagen kompiskörde jag en del med Nils Kjellson, men det var först efter loppet jag fattade varför han hela tiden sneglade åt sidan och kollade in resten av åkarnas poitioner...
Hjärnfunktionerna var inte riktigt snabba under sluttimmarna och efter loppet, jag lyckades inte orka huvudräkna om jag skulle klara 300 varv när speakern sa att jag hade åkt 291 varv och det var 40 min. kvar.
Ojdå - det här blev långt...
Nåväl - loppet var roligt , jag ångrar det inte och jag kör nog nästa år igen !
Stort TACK till alla glada eldsjälar i Vertex som förutom att rådda ihop ett kanonarrangemang dessutom gjorde mycket bra ifrån sig både i solo- och lagtävlingen.
// Bengt