• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur fungerar röken

Det såg ju nästan ut som man ska elda under den där.. rökspånet lägger du nog i lådan längst ner. Byttan som hänger under gallren vet jag inte vad det är men den har kanske till uppgift att samla upp sånt som droppar från det du röker? Jag har en kalixrök och den har en eldlåda som man eldar i underst och ett rökskåp ovan.

Jag röker mest fisk. Temperaturen är viktig och jag går aldrig över 60 grader, då riskerar den att bli torr. Testa lägg rökspånen i lådan och elda under och se vad som händer. Ryker det så är det nog rätt. ;)
 
Måste...

...Lägga mig i innan det spånar ut helt.

Byttan lägger man spånet i och eldar under det,vill man ha lite Enris smak så tar man lite Enris,låter det ligga i vatten en stund och lägger det ovanför elden.Lite svårt på den här modellen men kanske om man lägger nåt nätliknande på eldlådan.


peter
 
Re: Måste...

ping; sa:
...Lägga mig i innan det spånar ut helt.

Byttan lägger man spånet i och eldar under det,vill man ha lite Enris smak så tar man lite Enris,låter det ligga i vatten en stund och lägger det ovanför elden.Lite svårt på den här modellen men kanske om man lägger nåt nätliknande på eldlådan.


peter

Är du säker på det? Kanske är på det sättet men då tror jag det kommer vara svårt att hålla en lagom temperatur i rökskåpet. Man får nog vara försiktig med tiden i så fall.