Hur förvarar ni?

Hejsan!

Som stolt ägare av två nyinköpta kajaker har jag börjat fundera på det där med förvaring. De är ju himlans snygga när de bara ligger uppdragna på stranden vid sommarstugan och glänser, men jag gissar att den röda färgen snart kommer att vara ett minne blott med den taktiken. Har dessutom läst att de helst ska förvaras på sidan (Är det sant? Varför då? Så opraktiskt!). Kajakstöden jag hittade på nätet för att sätta på väggen kostade 650 spänn (styck eller par vet jag inte, men onödigt dyrt lät det).
Och täckas... Bygga något slags tak (hjälp!)? Eller lägga över en press (som blåser till Finland?).
Hur gör alla ni andra?

/F - som aldrig upphör att förundras över hur många kringprylar varenda ny grej man köper visar sig behöva...

Jag hänger upp min i garagetaket i två karbinhakar. Eftersom den inte har några bra handtag att hänga i så slår jag en kort rem runt fören och en kort runt aktern. Sen tar jag en tredje rem som drar de två korta mot varandra. Funkar kanon.

Du bör nog inte ha kanoten i solen, UV-ljuset äter sönder det mesta av plast och nylon. Det finnns silverfärgade billiga presenningar på ClasOhlson som tål UV-ljus i några år, på längre sikt krävs en kraftigare. På sidan eller ej verkar mest humbug, det är väl bara för att slippa få den full med regn.

Kajakfärg är inte solbeständing över tiden. Ett lager båtvax kan nog fungera som solfaktor men inte som sun-block.

Ang långtidsförvaring så är mitt råd att göra som vinproducenterna, dvs rotera flaskorna med jämna mellanrum så inte kajaken får liggsår, alterntivt ha väldigt stor och bred anliggningsyta. Min kajak har fått liggsår (Tahe Mari 3 extra glasfiber) under vinterförvaring men bucklorna har återgått av sig själv.

/Patrik, som förvarar inomhus men otempererat

Vi har dom liggande på ställning under presenning. Inga problem med blåst, klipp presenningen så den lagom går att klämma fast under kajaken men inte täcker brunn och luckor.
Du kan få inbuktningar om den ligger på "fel" ställe. Lägger du på lucksargarna eller på platt akterdäck om du har det brukar det gå fint.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg