Jag har också en massa ylle- och sidenkläder (inkl. sådana som utflugna barn envisas med att lagra i föräldrahemmet). Jag bor dessutom långa perioder utomlands, och lägenheten finns på bottenplan i en 1800-talskåk, så jag känner igen problemet.
Frågan återkommer med jämna mellanrum, men för att du ska slippa leta citerar jag ungefärligen mig själv från en gammal tråd (ni som minns diskussionen får ursäkta):
I "normalt" inomhusklimat är nog mögel ett väldigt litet hot, om inte huset självt har mögel/fuktproblem. Mal och pälsänger kan vara knepigare, i alla fall i gamla hus och/eller om man vet att de förekommit. Har man fönster som vetter mot närliggande träd och buskar, särskilt inne i tätbebyggelse, kan klädesmal faktiskt använda dem som mellanstation och komma in den vägen, även om det inte är vanligt.
- För kompakt långtidslagring gör jag som du: rena torra plagg i täta plastlådor. Lådorna är av den halvtransparenta sorten och jag ser till att ställa dem ljust = oattraktivt för mal att lägga ägg i.
- För normal förvaring hänger jag plaggen - endast rentvättade - luftigt i en skrubb med hängande rödcederklabbar och en alltid tänd liten led-lampa (drar mikroskopiskt med ström, så inget dåligt miljösamvete). Sockor och annat smått i täta plastlådor med en rödcederbit i varje.
- De plagg som använts - om så en enda gång - hängs/läggs aldrig i några slutna och/eller mörka utrymmen eller viks ihop, utan hänger fullt synliga på en ljus plats i lägenheten, ända tills de tvättas. Hudepitel i klädfibrerna + mörka vrår = mums för mal.
Med dessa metoder har jag hittills klarat mig, trots att mal förekommit hos grannar. En del lådor har stått oöppnade (och andra plagg hängt orörda i garderoben) i flera år och överlevt utan någon sorts skador.
Jag har aldrig använt några torkmedel i lådorna och aldrig sett minsta ansats till mögelproblem, trots att lägenheten i sig är rätt fuktig med uppdykande mögelfläckar på utsatta ställen, som man får hålla efter. Tror faktiskt att just ull är mindre känsligt för mögelangrepp än t ex bomull.