Hur förhindra byxben att fastna i kedjan ?

Min nya cykel saknar helt kedjeskydd. Vilket är det bästa sättet att förhindra att byxbenet (det högra) fastnar mellan drevet och kedjan ? Även om jag ibland badar ute vintertid ;) , tycker jag det än så länge är för kallt att kavla upp byxbent eller att använda kortbyxor.

Det jag funderat på är att stoppa in nederkanten av byxan i strumpan. Gummiband runt byxbenet. Sy in en resår i byxbenet. Reflexband t.ex 35-1557 från Clas Ohlson runt byxbenet.

Vad använder ni som kör ”kedjeskyddslöst” för metod ?

/Per Brune

Inte så vältränad

Håkan K; sa:
Tights, så får man möjlighet att visa upp sin vältränade rumpa! :)

/Håkan
Tack för omtanken, men jag är mer stolt över mina egenhändigt konstruerade och sydda byxor ;) i G1000, än min för tillfället inte så vältränade krop :(.

Per Brune

Varför krångla till det? Ta det som ligger närmast. Stoppa i strumpan fungerar nästan jämt (om man inte är barfota eller har korta strumpor).

Annars så sätter du ett gummiband runt byxan så att den inte fladdrar in i kedjan. "Snäpp"reflex är kanon, då ser bilisterna dig ännu tydligare om du cyklar medans det är mörkt.

Som sagt, ta det som ligger närmast och är enklast.

Byxan i strumpan brukar jag köra på. Dewt finns även en speciell grej från Vaude tror jag, som man drar runt byxbenets nedre del den är rätt bred/hög typ tio centimeter mot kedjan så att man absolut inte ska kunna skita ner sig...

Den fanns i alla fall tidigare på Naturkompaniet i V-ås...tror jag, du kan ju kolla. Annars finns den nog med i deras cykeltillbehörskataloger...bara att kolla sen så syr du väl såklart en egen...

/Andreas

avslutad210712

Gäst
Älskar ljudet av rimsade byxben så jag gör inget. Och ärligt talat är det skoj när skosnörena fastnar mellan kedjan och kransen så foten fastnar mot kedjekransen.

-Patric-; sa:
Håkan K; sa:
Tights, så får man möjlighet att visa upp sin vältränade rumpa! :)

/Håkan

Fan Håkan!! Du vet att Tigern blir upprörd när du drar upp detta igen, han har ju fortfarande inte hämtat sig från julbordet..

Den börjar återfå sin forna glans kan jag meddela! Var illa ute där ett tag, men lite självspäkning i form av en strikt näringsintagsregim, nåra skridskoturer och löprundor och vips, tightsen sitter som förr igen!

Håller alltså helt med Håkke, på cykel har man tights eller ingenting alls!

/ G

tigertamjaren; sa:
Håller alltså helt med Håkke, på cykel har man tights eller ingenting alls!

/ G

Nu e du stöddig igen, det var bara några veckor sedan sist då självförtroendet vaklade.. :) Nu kanske du byter bilden på din profil igen..höhöhö

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg