Hur förbereder man sig för Himalaya?

Hej,
jag undrar om det är ngn som har tips på träningsprogram/former för hur man ska förbereda sig fysiskt för mount everest BC på ca 20 dagar. Räcker det med löpning och god grundfysik (styrketräning 2-3 ggr i veckan), eller finns det områden jag ska tänka extra på?
Tack på förhand.
Emma
 
En god grundfysik räcker men självklart underlättar det ju om man är vältränad. När det gäller höjden så är det svårt att veta i förväg hur man reagerar. Det är viktigt att känna till varningstecken på höjdsjuka. Du har skrivit i någon annan tråd att du funderar på guide. Jag skulle inte rekommendera dig att gå själv bla med tanke på det politiska läget i landet. Jag skulle inte heller rekommendera dig att ta med Randonnégrejerna. Snö hittar du först över 5000 meter och det krävs tillstånd för att bestiga de sk trekking-topparna. Anlitar du en lokal trekkingfirma så står de även för logistik som vandringstillstånd, mat etc.

Bra böcker på området är dels Lonely planets "Trekking in Nepal Himalaya" och den kanske bästa av dom alla, Stephen Bezruchka "A Guide to trekking in Nepal".

mvh
David
 
Det räcker nog bra. Träna lite backträning med den vikt du tänkt bära. Många höjdmeter och riktigt tuffa branter med serpentinstigar. Om du är riktigt höjdrädd så skippa turen.
 
Tack för snabba svar!

Hej igen.
Tack så jättemkt för era snabba svar. Jag ska kämpa mig igenom sommaren med massor av kondition med kilo på ryggen för att förbereda mig. =)
Svårt att veta var och när man ska börja, men det är nog lika så bra att sätta igång så fort som möjligt.
Tack igen!

Emma
 
Ta ledigt en vecka och kör ett "träningläger" i Kebnekaise. Trepassleden fram och tillbaka med tung packning brukar vara ett bra träningspass. Från Tarfala har du ju dessutom Kaskasatjåkka att springa upp och nedför via den södra glaciären. Sen finns alltid klassikern, "Löpning längs Västra Leden". Själv kommer jag köra en liknande träningsvecka runt midsommar!

Lycka till...
 
Det var en bra idé!

Hej!

Tack för tipset, så långt tänkte jag aldrig. Det är ju en skitsmart idé, så sliper man den trista svenska sommaren på köpet. =) Och lederna är säkert fina också!
Det ska jag titta närmre på.
Lycka till på din egna träning.
Ska du också till Base Camp i höst?

Emma
 
Har faktiskt tänkt på att vandra upp till EBC samt ta några "mindre" toppar i närheten någongång i livet. Men än så länge har jag tyvärr inte råd, för tillfället så är det ju billigare att ta sig till Sydamerika. I år får det återigen bli klättring och trekking i Alperna... ;)
 
Mycket vilja

Visst måste man ha en god grundfysik och så, men det
är ju viktigt att ha en god stor portion vilja
också..

kämpa på och nå ditt mål !


Hälsar,

Sebastian
 
BC -träning

Hej Emma...!

Jag har också tänkt att ta mig upp till BC i höst. Exakt när det blir är lite oklart. Kul !!

Vad gäller träningen så tror jag att man bör efterlikna den prestation man kommer att utföra. Vandra mycket med tung packning. Vandra mycket med tung packning i branta backar. Benstyrka inriktat på seghet. Ett hyffsat flås.
Jag tror att man inte behöver hålla på så jättemycket med löpning och explosiv styrka, även om man kan variera sig lite. Men det är en stark seghet som kommer att behövas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Varför fryser man? Träning och hälsa 31
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
anoonym '' man boobs '' Träning och hälsa 7
flanell vad kan man utläsa i procent av maxpuls Träning och hälsa 31
ohne Löparknä och hur man blir av med det Träning och hälsa 12
Bettega Exportera Suunto X6Hr-data till Excel-hur gör man? Träning och hälsa 2
bigfoot Hur blir man starkare i uppförsbackar? Träning och hälsa 17
Mezzner Hur blir man av med bursiter? Träning och hälsa 18
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
bash Vad kan man ha i ryggsäcken som tyngd? Träning och hälsa 21
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
anncarin Vad ska man väga? Träning och hälsa 27
bigfoot Man tackar Träning och hälsa 1
Kalle E Varför springa när man kan gå? Träning och hälsa 13
RN 65+ som uppfattar sig som 28+ Träning och hälsa 8
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
A.S. ECCO ger sig in på löpmarknaden! Träning och hälsa 0
JET Bästa sättet att ta med sig vätska Träning och hälsa 20

Liknande trådar