Hur fförankrar ni tält i hård vind

Någon som har bra tips på hur man bäst förankrar tältet i hård vind på kalfjället när det inte är snö?

Om vinden vrider sig, skall man flytta tälet på samma sätt som båt i skärgården eller låter man tältet stå kvar med sidan mot vinden? Är det bättre att riva tältet och ge sig nedåt till lugnare platser istället?

Vi hade uppemot 40 m/s i helgen uppe vid Keb och min förankring med hyfsat stora stenar på tältspik och line och på duken vid ändarna räckte inte till. Använde ett tunneltält från en känd tillverkare som jag trots incidenten är nöjd med.

Jag skulle vilja ha råd från någon som känner igen förhållanderna och själv varit med.

40 m/s?! Det fanns inte på kartan att försöka vrida mitt HB-tunneltält med 26 m/s i byarna. Jag hade pinnar över och satte pinnarna till stormlinorna på vindsidan i serie. Dvs. en pinne i linan och sen säkrade jag den pinnens drag/fånglina med en till pinne osv. Det blev som ett fjädrande förband med fyra pinnar totalt per lina på de två värst utsatta linorna.

i 40 m/s så är det nog bäst att vara kvar i tältet, imo.

Jag skulle aldrig ge mig på att vända ett tält när det blåser mycket, aldrig.
Att börja lossa stormlinor och tältspik är bara en MYCKET större risk än att tältet kanske går sönder, för risken är överhängande att du förlorar det..

Jag kör mina 19cm låna MSR needle i ändarna och 4 dubbla stormlinor som på HBs tunneltält och jag litar på att det håller.. Har alltid med mig lite snöre och nån extra tältspik så det går ju att sätta en extra stormlina om det är panik men alltså.. flytta tältet? Näe.

Men det är klart jag har ju inget Hillebergtält.. utan snarare MSR.. men jag har inte hunnit testa det i hårt väder, har alltid så jävla bra väder när jag är ute! :/

När bodde på Svalbard förberedde jag mitt Nammatj med att fästa tunna rep i ringarna för tältpinnarna, så att jag på sommaren kunde lägga sten på dessa om det inte fanns jordmån nog att trycka ner tältpinnarna i marken, dvs nästan alltid. På vintern gjorde repen att man kunde gräva ner snöpinnarna vid behov.

Vidare hade jag ett större rep fäst i mitten ringen i kortsidan vid fotändan. (Nammatj från -96 ser lite annorlunda ut i fotändan än idag) Vid uppsättning i hårt väder förankrade jag detta rep i pulkan, ryggsäcken eller en kompis, repet var alltid det sista jag stoppar ner i packpåsen med en bit av änden hängande utanför. På det sättet behövde jag inte oroa mig för att tältet skulle sticka iväg i hård vind. Alltid lika roligt att se folk jaga en tältduk över tundran.

Vid uppsättning i hård blåst kommer tältet ställa sig som ett segel ut från ankaret. Efter att ha säkrat repen (3st) i fotändan så stoppar man i tältbågarna allt medan tältet fortfarande slår upp och ner, blåser det riktigt hårt är det lite knepigt men det går. Ibland slutar det med att någon lägger sig på tältet bara för att få det att ligga still. Efter bågarna är det repen i andra kort ändan som säkras, sedan alla andra säkrings punkter. Stenar är ledningsordet. Här saknar man stormmattor hos Hilleberg, Helsports motsvarigheter har stormmattor och det gör det lite lättare.

Blåser det jätte mycket skulle jag trava på tills jag hittade en tältplats som är mindre känslig för ändring i vindriktningen. Hittar man ingen sådan plats kan man vara så illa tvungen att flytta på tältet under natten, det är ingen hit om tältbågarna knäcks, inte värt att chansa. Lossa alla fästpunkter utom det stora ankaret så ställer sig tältet självmant i vindriktningen.

Förspänning och tältplats.

Hejsan,

Låter som om de flesta bra tippsen hur man förankrar tält redan är sagda, men det finns ju fler saker än bra förankring som spelar roll vid tältuppsättning.

Det första och kanske viktigaste när man slår upp tält är ju givetvis tältplatsen. Här är det lätt att falla för frestelsen att så upp sitt tält lite högre upp, för att få en bra vy till morgonkaffet. Om det blåser, eller ser ut att bli ett väderomslag, bör man inte falla för frestelsen utan slå upp sitt tält på någon plats där det är lite lä. Man kan utan vidare halvera vindlasten genom att gömma sig nere i en sänka istället för att slå upp tältet uppe på en kulle.

Sen ska ett tält alltid spännas upp så mycket som möjligt. Ju mer likt tältet blir ett trummskin, desto mindre kommer det att påverkas av vinden.

/ Stefan

Sten

Jag brukar vara lite nojig ibland och förankrar alla stormpinnar med stenar, ibland på högfjället med STORA stenar. Det är alltid skönt att vakna och veta jag kan inte göra det så mycket bättre.

Har varit med om orkan på fjället men då sov jag i snögrotta, 25-30 har jag upplevt i tält men då på vintern med rejäl snömur, 40 m/s har jag aldrig upplevt!

Nja en gång så var det inte så rejäl mur och vinden vände, min tältkompis väckte mig och sa "skall vi inte bygga en vindmur", jag svarade "äh, om du vaknar och tälduken ligger i ansiktet då går jag upp och hjälper dig att gräva" 30 min senare så låg vi med tältduken i ansiktet vid vindstötarna.

Okej upp och gräva kl 3 på natten, när man lutade sig framåt så blåstes dunjackan upp som en ballong och drivsnön for in, skoj;-)

På vintern kan man ju alltid gräva ner en liggande skida för att förankra en stormlina, då skall det mycket till innan det börjar röra sig...

Men man är bra liten med 0,2 mm duk mellan sig och en rykande vinterstorm!

Valet av tältplats bör vara garderande. Blåser det rejält vid tältslagningen är primoproblemet att slippa se tältet blåsa iväg. Utan rejält förankrad botten samt förberedd att säkra stormlinorna från vindriktningen och med denna reses tältet med brukande av extrapinnar, stenar och sandpåsar.
Att tro att man i hård vind kan slå tält på flatan är att överskatta sig själv. Precis som vegitationen söker smyglägen, bör man lära sig som tältslagare att agera.
Det flesta tält brukar ha enkla stormlinor, där det får plats med dubbla. Blåser det från början 40m/s kan man ju inte gå aktivt. Att ta hänsyn till sig själv och sin utrustning samt sin erfarenhet är klokt.
Apelsinväder och lockande bilder kan lätt förleda envar till att tro att tältslagning i bergen är alltid ett privat rum med vacker utsikt, det är snarare undantaget. Väl förankrat från början på väl vindskyddad plats, gör att när busvädret kommer, kan man lugnt koka en ny kopp kaffe och vänta ut buset. Tältet är det redan sörjt för.
IMHO är det mest bekymmer med Dometält, de flyger lättast.
Grattulerar till att ert tält klarade ett mindre lämpligt läge. Vindvridningar brukar man klara bäst på skyddade lägen.

Många områden är svårt eller för omständigt att hitta garderande tältplatser tycker jag. Jag är ofta mycket nöjd om jag ens har möjlighet att ställa tältet i vindriktningen :) Att tältplatsen ska vara vindskyddad brukar jag ofta strunta i eftersom jag inte vill binda mig till rutter på det sättet.

Hur mycket ska det blåsa för att ett vanligt tunneltält ska gå sönder förresten, och hur ofta blåser det så mycket i svenska fjällen? Tältet kan ju alltid förankras tillräckligt med sten. För ett par dagar sedan kröktes båda mina tältbågar på en relativt exponerad och hög tältplats i Sarek. Vet inte hur mycket det blåste i siffror - men jag tyckte det var ganska mycket. Tältet höll i alla fall och jag sov hela natten, fast nu ser det bra skevt ut.

Visserligen är det lite mer pyssel att resa mitt kupoltält jämfört med tunneltält men väl uppsatt sâ är det rätt skönt att i princip inte behöva bry sig om vindkantringar.
Men grundregel vid risk för blâst är för min del att använda sâ mycket lä som finns att fâ och sâ mycket förankring som finns att fâ.
Vis extrema vindförhâllanden när man mâste vila och vettigt skydd saknas sâ skulle jag överväga att använda tältet endast som vindsäck. Hellre insvept än bortsvept skulle man kunna säga :)

Mitt lilla tält i amerikansk design med separat inner och yttertält skulle jag inte vilja försöka fâ upp i rejäl blâst. Men sâ är det mitt skogstält oxâ.

Jag tänker nog till lite extra men att leta läplatser är inte så enkelt eller snabb grej på kalfjäll tycker jag. Kommer i alla fall att vara extra noggrann med uppsättning numer. Pga att jag sällan haft nån besvärande vind så har jag mest använt stormlinorna i kortaste läget för att få sträck på tältet.

Lägger ni stenar på tältduken?
Jag undviker det helt, känns endast som en risk för att utsätta tältet för dålig spänning och vassa kanter..

med stormmattor okej men ja.. jag är lite tveksam till det också ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jjlv Helsport tält- Erfarenheter Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg