Hur farlig är en storm på havet?

Hej.
Jag har hört mycket om stormar och folk som råkar i sjönöd, men har inte fått egen erfarenhet av det än. Vad jag undrar är vad som är den direkta orsaken till att en båt inte "klarar" en storm. Vad betyder att inte klara ett oväder?
Om en mindre båt råkar ut för en storm måste ju delar av båten utsättas för massor av stötkrafter och jag kan tänka mig att saker går sönder. Men när går "slitage" på båt och besättning över till att det blir fara för ens liv, så man tvingas hoppa i nödflotten eller ringa sjöräddningen?

/Magnus (vill havssegla)
 
Hrmmm, stormar och små båtar passar inte ihop

Skälet till att små båtar och stora stormar inte riktigt går hand i hand är att små båtar kan:
* bryta masten, se nedan
* riva sönder segel, vilket leder till att man kan börja driva okontrollerat och slå emot hemska klippor
* slå runt
* en enda stor våg kan vattenfylla båten om man har otur.
* osv

Om något kärvt händer kan man inte precis räkna med att kunna sätta på motorn, eller ringa hem på sin mobiltelefon...
¤
 
små båtar och stormar kan visst gå ihop

DEt gæller bara att ha båten byggd så att den klarar det. Allt det som Jonas tar upp kan lika gærna hænda med en stor båt som med en liten båt. T. ex. finns ju då alltid Sven Lundin som seglat jorden runt i sin pyttebåt BRIS.

Om skall ge sig ut på långsegling så får ju masten sækras ænnu mer, om det ær storm och man ær ute på långsegling så lægger man ut ett drivankare och har inga segel upp mens man bara driver med vinden. Ær man så næra kusten att man skulle riskera att driva på klippor skulle man inte givit sig ut utan søkt hamn tidigare. Slå runt kan man gøra, och det ger ofta allvarliga skador på båten, men om man ær førberedd på det så kan man klara av det också. Vattenfyllning undviks genom att førstærka luckor till ruffnergången så att inget vatten kan komma in dær osv.

Det gæller bara att vara førberedd, det finns massvis av bøcker om detta på biblioteket før att læsa mer.
 
tillægg

Just det, och hoppar i livflotten behøver man inte gøra førræn båten helt enkelt sjunker, ett halvflytande vrak till båt håller sig flytande førvånansvært længe och en livflotte ær inte så himla kul att sitta i, det ær ofta sækrare att sitta på sitt vrak. Och som JOnas sa, att ringa sjøræddningen før taxi hem kan man inte precis rækna med mitt ute på Atlanten, GSM-tæckningen ær inte den bæsta dær ute ;)
 
Storm + små båtar

Storleken har ingen betydelse. Möjligen att en liten båt klarar sig bättre. (Mindre krafter som kan förstöra) Det viktigaste är att båten är dimensionerad för havssegling och ännu viktigare att besättningen är rutinerad. En storm ute på havet behöver inte vara speciellt farlig om man vet vad man skall och inte skall göra. Man skall undvika att försöka nå land när man väl är i ovädret. Det är säkrare ute på havet än att försöka hitta en hamn i ovädret. Kastar man ut ett drivankare och väntar ut ovädret så driver man inte speciellt långt under dom timmar ovädret varar.

Att gå i livflotte gör man inte förrän precis innan båten sjunker. En flytande båt är alltid bättre än en livflotte. Under Fastenet Race -79 omkom ett antal seglare efter att man gått i livflottar. Båtarna hittades senare fortfarande flytande.

Det finns nog mer att läsa på div andra sidor. Kryssarklubben, Oceanseglarklubben (?) Sven Yrvinds sidor (Han har seglat jorden runt flera gånger i 5-6 m båtar)

http://www.sxk.se/
http://www.osk.org/
http://www.yrvind.com/bris/



/Lars-Olof Danielsson
 
Stormiga hav

Givetvis bör man om möjlighet finns söka sig i hamn eller i vindlä INNAN en storm stlår till. Om man inte har tid nog att göra det kan det istället vara bättre att söka sig FRÅN land. Det är säkrare att rida ut hårt väder på havet än nära en kust.

Vid riktigt hårt väder ser man till att allt är väl sjöstuvat och fastsurrat, både ovan och under däck. Man vill definitivt inte ha en massa lösa projektiler flygandes, som kan skada både båt och besättning. Man bör givetvis också se till att ta ner alla segel i god tid eftersom man då det är som värst vill undvika att vara uppe på däck. Kanske vill man inte ens vara uppe i sittbrunnen, utan man väljer att låta båten driva medans man själv sitter nere i båten med stängda nedgångsluckor (för att inte vattenfylla båten av inkommande sjö).

Ett bra sätt att både sakta in farten och "minska" vågorna en aning är att lägga ut en massa långa tampar bakom båten. Detta håller också båten på en någorlunda stabil kurs (med vinden). Man kan även låta ett minimalt försegel sitta uppe för att hjälpa båten att hålla kursen, samt också surra fast rodret.

Har man en sjöduglig båt, sunt förnuft och inte alltför mkt otur skall man säkert klara av en svår storm, men det bästa är att försöka undvika dem genom att stanna i hamn eller att segla bort från dem. Lämna dock aldrig en båt som fortfarande flyter!

Glöm inte att en storm kan vara farlig oavsett om den upplevs ute på Atlanten eller ute på Östersjön. Ta det bara lungt och försök även att se det tjusiga i vädrets makter. Det är onekligen ganska vackert med ett stormande hav! Respektera krafterna och kämpa inte mot dem, utan med dem!

Lite bra seglingslänkar: http://www.myax.se/?path=1-47&mod=top

Skepp O'hoj!

/Stefan
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg