Hur få bort kåda från Goretex?

Satte mig på en nyligen nedfallen gran i söndags för att käka matsäck under skridskotur. Fick med rikligt med kåda i baken på mina nya Goretex brallor. Sitter som klister. Hur få bort?

// Olle

Ren sprit (t-röd) brukar vara tipset mot kåda.

Har dock ingen aning om det skadar tyget. Själva membranet (PTFE) är nog sprittåligt, men jag vet inte om PU-beläggningen, limmet eller tygerna tål ren alkohol.

Rödsprit

På naturkompaniets utmärkta fd sida fanns fläckborttagningsguide. Enligt dess anvisningar torkade jag bort kådan från min Gore-texjacka med T-röd på en tygbit. Det försvann direkt. Jackan är svart och någon fläck blev inte kvar.

När jag fick kåda på min jacka för flera år sedan ringde jag till Gore och frågade. Om jag inte minns fel föreslog de kemiskt ren bensin, och att börja med att pröva på en yta som inte spelar någon roll om den blir missfärgad.

Jag kommer ringa eller mejla dem igen när det händer nästa gång, de kanske har ett ännu bättre förslag, tex T-röd.

Rengöring

Enligt Gore-Tex information skall fläckar som ej går bort i fläcken tas bort med kemisk ren Bensin och inget annat. Det är dock klokt att testa på en diskret yta först tex på insidan av fickan eller likande för att se att tyget inte tar skada.

/Nike

En vild ide

Fick ett tips en gång om hur man får bort tuggummi från håret. Lösningen var jordnötssmör. Det var en amerikan som tipsade helt oväntat. Men vid praktiskt test visdade det sig fungera bra. Så man kanske skall ha med sig lite sånt i packningen .. passar ju bra som frukost också, samt att det luktar gott (? .. kanske) .

Re: En vild ide

hakan_l_borg; sa:
Fick ett tips en gång om hur man får bort tuggummi från håret. Lösningen var jordnötssmör. Det var en amerikan som tipsade helt oväntat. Men vid praktiskt test visdade det sig fungera bra. Så man kanske skall ha med sig lite sånt i packningen .. passar ju bra som frukost också, samt att det luktar gott (? .. kanske) .

Eller så lämnar du tuggummit hemma....sparar vikt du vet...

/Andreas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg