• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur Extremt kan det bli?

Inför analkande stormen fick jag ett samtal om var i skogen det var bäst att möta stormen....
Har sett på andra forum frågor om att korsa öknar ensam...till fots...
Vandra i värsta blockterrängen, ensam under regnperioden...
Semestra i Colombias djugler...
Turism till Iraq, Afganistan....
Det är klart att envar får fatta sina beslut, men om det går åt helsike undviker de då att ropa på hjälp? Senaste tiders katastrofer ger ju vid handen att resonemangen inte är glasklara ens från toppen.... om de nu varit det någon gång...
Reseguidernas tidsförslag verkar inte räcka utan jakten på det extremaste går vidare i en till synes högre takt.... eller är det jag som börjar bli gammal och försiktig?

Vad tycker ni andra här på Utsidan?

Go tur
 
på en trädfri kulle eller berg med fin utsikt? kanske med högre terräng bakom om det är åskvarning? att vara ute när det är mycket väder är ju härligt om man är rätt klädd. men tallar och granar i huvudet är inte bra. jag kommer ihåg när jag skidat i stormande fjäll och vindstötarna slog omkull oss gång på gång, när man hänger framåt på mot vinden i 45 grader och skriker till varandra för att höras, trots att man står helt nära.. det är häftigt. särskilt om man kan terrängen och har en varm stuga eller ett skyddat tält i närheten. att en del tomtar slösar bort skattepengar med onödiga tillbud får man stå ut med. du kan nog inte hindra dem alla. det kan ju bli mycket mer extremt än en rejäl höststorm i sverige, det är i alla fall säkert.
 
johankse; sa:
Inför analkande stormen fick jag ett samtal om var i skogen det var bäst att möta stormen....
Har sett på andra forum frågor om att korsa öknar ensam...till fots...
Vandra i värsta blockterrängen, ensam under regnperioden...
Semestra i Colombias djugler...
Turism till Iraq, Afganistan....
Det är klart att envar får fatta sina beslut, men om det går åt helsike undviker de då att ropa på hjälp? Senaste tiders katastrofer ger ju vid handen att resonemangen inte är glasklara ens från toppen.... om de nu varit det någon gång...
Reseguidernas tidsförslag verkar inte räcka utan jakten på det extremaste går vidare i en till synes högre takt.... eller är det jag som börjar bli gammal och försiktig?

Vad tycker ni andra här på Utsidan?

Go tur

Tror din fråga är lite väl generell. Man kanske skulle rikta in sig på något specifikt område ist. Situationen är verkligen så markant beroende på vilken geografisk utgångspunkt du har.
 
Frågar generellt med en avsikt om det är rätt och riktigt att i sökandet efter den extrema upplevelsen folk bär sig så korkat åt att i möjligheterna att komma ut, vägs in räddas ut...

Lugn o Go tur
 
Ändrade tider och utr..

johankse; sa:
Inför analkande stormen fick jag ett samtal om var i skogen det var bäst att möta stormen....
Har sett på andra forum frågor om att korsa öknar ensam...till fots...
Vandra i värsta blockterrängen, ensam under regnperioden...
Semestra i Colombias djugler...
Turism till Iraq, Afganistan....
Det är klart att envar får fatta sina beslut, men om det går åt helsike undviker de då att ropa på hjälp? Senaste tiders katastrofer ger ju vid handen att resonemangen inte är glasklara ens från toppen.... om de nu varit det någon gång...
Reseguidernas tidsförslag verkar inte räcka utan jakten på det extremaste går vidare i en till synes högre takt.... eller är det jag som börjar bli gammal och försiktig?

Vad tycker ni andra här på Utsidan?

Go tur

Rent generellt kan man väl säga att resandet och det extrema pressas framåt hela tiden! Vad som var expedition för 20-30år sedan är inget speciellt nu...

Satt igår kväll och såg på UR, om flyktingar från Tibet, som vandrade 20-35 dagar över Himalya för att komma till Indien och friheten. Dom gick i kavaj, gympadojjor.. Inte en tjock dunjacka eller senaste skalplagget syntes till. Visst, där var tärda utav lite sömn, kyla och matbrist men kom sig levandes över bergen.

Det får mina fjällvandringar med Hilleberg, Lundhags och "grabbarna" att te sig som semesterpromenader..
 
Re: Re: Ändrade tider och utr..

öringen; sa:
andy69; sa:
Det får mina fjällvandringar med Hilleberg, Lundhags och "grabbarna" att te sig som semesterpromenader..

Det var väl just precis semesterpromenader era fjällvandringar var?


Men,alla Macgyvers då? Är inte det allmänt känt att vildpannorna som ger sig ut i fjälls aldrig kommer tillbaks,det är väl snarare regel än undantag att man dör.Det går inte att genomleva den stora hemska ödemarken fullpackad med självmördare.


peter
 
Det där är väl "vår" generations statusletande draget till sin spets.
Våra föräldrar ville ha finare bil och välklipptare gräsmatta än grannen, men vi är minsann inte så materialistiska utan eftersträvar "upplevelser" och "självförverkling".

Det vill säga att vi bräcker grannen med länder vi besökt och antalet bungyjumpmetrar vi har hoppat.

Så det är inte ett dugg konstigt att folk letar reda på mer extrema och mer obskyra resmål.

Men det går nog över. Generationen efter oss mäter kanske nåt annat. Antalet nedladdningar av deras sexvideor på Youtube eller nåt sånt.

(Nu är jag naturligtvis medveten om att Utsidan besöks av representanter från flera generationer, men som god 70-talist tar jag för givet att det är vi som är måttstocken)