inte så farligt???
jag önskar att jag haft en ribba att lägga längs med skrovet för att fota av den. det va nog i alla fall 6-8 cm framtill. kanske nästan en decimeter, på en ganska stor yta eftersom kajaken vikt hade fått den att tryckas´in pga att den hängt på sidan på 2 konsoller. så det va ingen lite fjuttbuckla. den hade hängt så i minst 2 år. jag tror inte den hade gått att paddla rakt fram som den va i nuläget.
såna smågrejor som blir när man kör kajaken på högkant och har den på bilen några dagar. det brukar försvinna på nåt eller några dygn. för det blir intryckningar ganska snabbt även om man INTE spänner hårt alls, utan nästan för löst och även har kajaken på rörisolering och botten mot höjdlastarstolpe.
när vi ändå tjöötar prijon så har jag haft läckage på flera stycken. alla småskruvar har en tätningsbricka av nåt material typ packningsmaterial till motorer. det sväller när det blir blött och krymper igen när det torkar. så kajaken blir som en träbåt. när den torkat så läckte det innan vattnet hann blöta upp tätningarna och sen va det tätt. sen när man inte använde den så torkade packningarna igen och det blev otätt. skitjobbigt och oerhört irriterande. dom enda skruvar som var ditsatta med nån form av tätningsmedel va skruvarna till styrningen. alla andra hade den svällande brickan som ska täta mellan insidan av skrovet och en kupolmutter. klart mindre bra lösningen. skruvarnas längd är avpassade så att dom dras i botten på kupolmuttrarna. skulle plasten vara tunnare nånstans så ligger det bara flera tätningsbrickor mellen plasten och mutern.
dom större skruvarna som man drar med medföljande skruvnyckel, som även är till sitsjusteringen, dom läcker ännu mer. dom har borrat hålen i kajaken och sen dragit dit ungefär såna expendergrejor som man har i en gipsvägg. så man får gängor på insidan. expandern sitter helt utan nån form av tätning. sen när man skruvat dit beslaget med lyfthandtaget fram och bok, å även den klumpem som man fäller rodret mot. då har man bara lagt en liten bricka av gummi som 8 dom tror) tätar mellan beslaget ochovansidan på expandern. vattnet kommer in mellan expander och plasten och det kan även rinna in längs gängorna. det behövs inte mycket vatten för att det ska komma in. fullkomligt idiotiskt sätt att montera beslagen på. en prijon har ju 50-60 skruvhål, så det finns goda möjligheter för rinnnde vatten ombord. så räkna INTE med att det är tätt från början.
jag har lossat allt utom roderbeslaget bak och skenorna till styrningen. jag tog bort dom befintliga brickorna som ska svälla upp å täta. jag monterade tillbaka allt med vanliga brickor och casco marin och teknik. det sitter hyfsat i alla fall. det går att peta bort om man sätter en klutt på undersidan av däcket, men det sitter betydligt bättre än exempelvis sikaflex. det är ju en tråkig plast att ha och göra med om man ska täta.
dom läckorna vid expenderhålen tätade jag med massor med marin och teknik. nån skruv satt fast i expandern så det va ett helvete att komma åt och hålla i på insidan, men till slut så löste det sej. jag tejpade runt beslagen och t-sprittvättade innan jag skruvade dit grejorna igen med mycket tätning, den fyrkantiga klumpen man fäller rodret mot va värst. jag fattar inte hur nån vettig människa kan to att det ska bli tätt. jag fick modofiera undersidan på den och sen va det bara att dra dit den med tätning.
det har faktiskt hållt helt tätt efter allt mitt tätningsjobb. och jag börjar gilla kajakerna väldigt mycket. jag är ju skitnojig med att repa glasfiberkajakerna så det här är lika befriande som att åka i en gammal rostig bil. slår nån upp dörrn så what ever??? det här känns ungefär likadant. går man på grund så spelar det inge större roll. numera paddlar jag in på dom mest omöjliga ställen och går jag på grund så gör jag. om inte så har jag hittat ytterligare en smal grund rolig passage där man kunde ta sej igenom : )
ja just det. skotten på den jag kikade på satt fortfarande fast. bucklorna var inte där skotten satt.