Hur bra är min träning?

Hej
Jag är en 20 årig kille som nu har börjat sin kamp att tappa lite kilon. Har tänkt att tappa typ 15 kg. Väger nu runt 90 kg och är 1.85 och skulle som sagt vilja komma ner till typ 75.
Grejen med mig är att jag har allitd haft, jag ska inte säga bra men ändå okej kondition. Jag jobbar som brevbärare och springer i trappor och cyklar daglingen. Spelar även fotboll(numera på korpen nivå)
Nu har jag börjat löpträna väldigt mycket, minst 3 dagar i veckan.
Ifall jag nu springer 30 minuter brukar jag ligga på ett snitt på 165 i puls(har pulsklocka) och de innebär cirka 80% av min maxpuls.
Tränar jag bra eller har ni råd på hur jag ska göra för att gå ner i vikt och nå mina mål på så effektivt sätt som möjligt. Vet att mycket beror på kosten den har jag börjat tänka rejält på numera, och endast äta bra mat vid de utsätta målen, dvs frukost lunch och middag, och sen någon frukt där i mellan.
De händer ju att man dricker några öl då och då, det är väl de som har gjort mig rätt pluffsig. Vilket jag verkligen kommer dra ner på numera.
Nu har jag nämt lite fakta om min träning skulle uppskatta lite feedback på min träning och tips på vad jag kan göra bättre. Uppskattas något grymt!
MVH David

Några spontana tankar från en träningsentusiast som inte på något sätt är proffs på teorin bakom:

75 kg på 1,85 meter är normalviktigt men ändå rätt smalt. Satsa på att bygga lite muskler också och stirra hellre i spegeln än på vågen. Med lite muskler kommer din kropp automatiskt ha en högre förbränning, du får bättre hållning, mindre risk för skador mm.

30 minuter är lite kort pass framförallt för fettförbränning. Vad jag lärt mig är det någonstans efter 40 minuter som förbränningen verkligen kommer igång. Dra ner lite på tempot och håll ut längre istället.

Ifall jag nu springer 30 minuter brukar jag ligga på ett snitt på 165 i puls(har pulsklocka) och de innebär cirka 80% av min maxpuls.

Nu har jag nämt lite fakta om min träning skulle uppskatta lite feedback på min träning och tips på vad jag kan göra bättre.
Du berättar nästan ingenting om din träning, finns inte så mycket att kommentera. Tränar du bara för att gå ner i vikt så är det bara att räkna på saken. En km -> ca 90 Kcal. Springer du 10 km per vecka innebär det alltså att du sprungit bort ca 900 Kcal.

Exakt..

Ju längre ju bättre! Lågintensivt och länge är det som gäller. Kondisen(flåset) går relativt snabbt att träna upp, och du kommer då att kunna springa snabbare. Gör inte det, ty då riskerar du att springa sönder dig. Det är hastigheten som dödar. Det som tar tid är att göra leder mm tåliga. Använd istället din förbättrade kondis för att öka längden på passen. Jogg & Talk är det som gäller. 30 min är för kort. Tag 60 min på två av passen och ett pass i veckan ännu längre då du orkar.

/Lars

Hej
Jag är en 20 årig kille som nu har börjat sin kamp att tappa lite kilon. Har tänkt att tappa typ 15 kg. Väger nu runt 90 kg och är 1.85 och skulle som sagt vilja komma ner till typ 75.
Grejen med mig är att jag har allitd haft, jag ska inte säga bra men ändå okej kondition. Jag jobbar som brevbärare och springer i trappor och cyklar daglingen. Spelar även fotboll(numera på korpen nivå)
Tränar jag bra eller har ni råd på hur jag ska göra för att gå ner i vikt och nå mina mål på så effektivt sätt som möjligt. Vet att mycket beror på kosten den har jag börjat tänka rejält på numera, och endast äta bra mat vid de utsätta målen, dvs frukost lunch och middag, och sen någon frukt där i mellan.
De händer ju att man dricker några öl då och då, det är väl de som har gjort mig rätt pluffsig. Vilket jag verkligen kommer dra ner på numera.
Nu har jag nämt lite fakta om min träning skulle uppskatta lite feedback på min träning och tips på vad jag kan göra bättre. Uppskattas något grymt!
MVH David

Om du loper tre ganger per vecka skall du forsoka fa in tre olika lopp: Ett kort ganska snabbt, ett mellanlangt och ett langt lopp. Hur langa dessa ar beror naturligtvis pa din kondis. Men tex kan du springa 3km, 7km och 10km, eller vad det nu kan handla om. En sak som ar viktig att komma ihag nar det galler att fa upp kondisen och branna fett genom lopning ar att avstand ar mycket viktigare an hastighet. Att springa lange ar det som ger nagot. Detta kanske kan kannas avskrackande om man kanner att det ar svart att springa lange: att kondisen sager stopp. MEN det handlar om att lara sig att springa langsamt. Bara smajogga hela vagen nar du springer den langa distansen. For mig var det svart i borjan, eftersom man hela tiden tranas i att tro att lopning handlar om att springa snabbt, eller tavla med andra. Denna traning kommer att bygga upp din kondis, men ocksa insikten att man kan ta det lungt aven nar man springer och darmed kontrollera sitt tempo.

Nar det galler din vikt ar den viktigaste insikten att din vikt kontrolleras av hur mycket energi du stoppar i dig jamfort med hur mycket du gor av med. Stoppar du in 4000kcal, men gor av med 5000kcal kommer du att ga ner i vikt. Vad du ater ar av mindre vikt, sa lange du far med alla aminosyror, vitaminer etc - balanserad kost. Nar det galler detta kan det vara bra att uppmarksamma sig sjalv pa nagra saker som innehaller valdigt mycket kalorier, tex notter (valnotter), avokado, fron, chips mm.

Jag hoppas det hjalper nagot.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg