Hur bra är min träning?

Hej
Jag är en 20 årig kille som nu har börjat sin kamp att tappa lite kilon. Har tänkt att tappa typ 15 kg. Väger nu runt 90 kg och är 1.85 och skulle som sagt vilja komma ner till typ 75.
Grejen med mig är att jag har allitd haft, jag ska inte säga bra men ändå okej kondition. Jag jobbar som brevbärare och springer i trappor och cyklar daglingen. Spelar även fotboll(numera på korpen nivå)
Nu har jag börjat löpträna väldigt mycket, minst 3 dagar i veckan.
Ifall jag nu springer 30 minuter brukar jag ligga på ett snitt på 165 i puls(har pulsklocka) och de innebär cirka 80% av min maxpuls.
Tränar jag bra eller har ni råd på hur jag ska göra för att gå ner i vikt och nå mina mål på så effektivt sätt som möjligt. Vet att mycket beror på kosten den har jag börjat tänka rejält på numera, och endast äta bra mat vid de utsätta målen, dvs frukost lunch och middag, och sen någon frukt där i mellan.
De händer ju att man dricker några öl då och då, det är väl de som har gjort mig rätt pluffsig. Vilket jag verkligen kommer dra ner på numera.
Nu har jag nämt lite fakta om min träning skulle uppskatta lite feedback på min träning och tips på vad jag kan göra bättre. Uppskattas något grymt!
MVH David

Några spontana tankar från en träningsentusiast som inte på något sätt är proffs på teorin bakom:

75 kg på 1,85 meter är normalviktigt men ändå rätt smalt. Satsa på att bygga lite muskler också och stirra hellre i spegeln än på vågen. Med lite muskler kommer din kropp automatiskt ha en högre förbränning, du får bättre hållning, mindre risk för skador mm.

30 minuter är lite kort pass framförallt för fettförbränning. Vad jag lärt mig är det någonstans efter 40 minuter som förbränningen verkligen kommer igång. Dra ner lite på tempot och håll ut längre istället.

Ifall jag nu springer 30 minuter brukar jag ligga på ett snitt på 165 i puls(har pulsklocka) och de innebär cirka 80% av min maxpuls.