Hur började du?

Langar in en fråga här med anledning av en tråd om Matterhorn i trekking forumet.

Vad jag undrar är; Hur börjar man med Alpin klättring/ bergsklättring? Hur kommer man igång?

Påfallande ofta i diskussioner om klättring stöter man på beskrivningar om s.k. turister som blir uppsläpade på berg av guider. Dessa turister gör allt fel, de orsakar köbildning vid fasta rep, de strålar folk med radio telefoner [G.K. 8000+] och senast i Matterhorn tråden så pissade Per Löwdin på tallfället att påpeka att de bär rep på ett så synnerligen korkat sätt så att de faller stenar på folk under dem.

Jag som inte håller på med alpin klättring men har sett filmerna, läst böckerna, drömt drömmen, slutligen tänkt tanken och samlat ihop en hög med stålar, hur skall jag göra för att komma igång. Min tanke, att göra de första turerna med en guide till dess man blivit varm i kläderna kommer uppenbarligen inte på fråga för då är jag en livsfara för alla runtomkring mig?

Det finns häller ingen förening, typ Alpina klubben Karlakararna, som jag kan söka mig till, likt det brukar gå till i andra sporter.

Vilken totaltokig tur måste jag göra som första grej för att bli accepterad i gänget? Friklättra Trollväggen iförd ett rosa galonställ med endast två paket mögliga russin som proviant? För det var väll så ni började, ni som numera kallar er alpinister, bergsklättrare och dyrligt, eller?

Alltså; Jag bits inte, jag har inga smittsamma sjukdomar och jag är inte ond från själen (tror jag :).Hur gör jag för att bli en i gänget?

//Erik

ojj ojj ojj !!!

Ärlighet de är helt snett från början!!!
Här krävs omfattande förändringar i stil å tanke!!
Har du inte haft några kill kompisar alls??

Jag säger bara
*a.Ljug.
*b.Skryt.
*c.Överdriv.

Efter att du förr eller senare blivit tvungen att leva upp till någon av lögnerna och överlevt!!
Kan du bli en av de "balla me Buff".
Annars uprepa ovanstående råd.

(Reserv plan B:)
Fortsätt va som du är, gå några Callebergs kurser.
Å bli en rätt ödmjuk kille som vet vad han kan men oxå hur lite han vet!
Välj själv.

Utan Buff änn så länge.
Ronney Kull

Jag vet inte hur mycket du klättrat tidigare, men om du har hyfsad erfarenhet av klippklättring och gärna en del allmänfjäll/frilutsvana så tycker jag att du skulle satsa på att gå klätterförbundets alpin kurs i Kebenikaise. Mer info om den hittar du på http://www.utsidan.se/skf . Detta är även ett bra sätt att träffa andra som har ambitioner men saknar sällskap. Även STF har kurser i Keb. Dessa verkar dock mer basic än SKFs kurs, men kan vara lämpligare om man inte har så mycket erfarenhet.

Hm...

Ok ljug, skryt, överdriv, got it!

Kompisar...jag läser till civilingenjör så mina kompisar gillar modellplan och träbåtar. För att få en adrenalinkick löser de metro korsordet med kulspetspenna. Inte mycket draghjälp där alltså.

Men, bara så att jag förstod dig rätt, du menar att gemene bergsklättraren är på en intellektuell nivå med grabbarnas omklädningsrum och om jag vill träffa toffelklättrarna så är Calleberg som gäller :)

För att vara lite mer allvarlig en stund, klippklättringserfarenheten är i det närmsta obefintlig, och lokar mig inte häller särskilt mycket. Det är kanske däri problemet ligger. Jag gillar berg, inte svettiga före detta industrilokaler. Fjällvanan är det bättre med, vandrar åker skidor (randonee) och tältar året om. Ska kolla in både SKF, STF och Calleberg. Fler förslag?

//Erik

Re: Hm...

lillebrorsan; sa:
Kompisar...jag läser till civilingenjör så mina kompisar gillar modellplan och träbåtar. För att få en adrenalinkick löser de metro korsordet med kulspetspenna. Inte mycket draghjälp där alltså.

Jag tappar nog bort mig i alla ironi men här fick mitt självförtroende sig en törn. Varför måste sinnebilden för en ingenjör vara en total nörd, fullständigt insnöad bara på tekniska prylar, eller Metros korsord? Denna bild är ganska unik för Sverige (och kanske därav har, relativt sett, civ.ing. i Sverige mycket låga löner). Kan vi inte försöka bryta den trenden och låta ingenjörer som vill något annat, t.ex. klättra i berg också få synas!

Vad det gäller sakfrågan, så ut och klättra. Om du inte klättrat klippa tidigare så gå en grundkurs. Om du kan grunderna så är SKFs alpina kurs i Keb suverän. Jag gick den själv i somras och förutom regnandet har jag bara positivit att säga om den.

Micke - fd ordförande för CRUX - klätterklubben på Lunds TEKNISKA högskola

Re: Hm...

lillebrorsan; sa:

Kan det ha att göra med vart du läser?!? Jag är själv blivande civing (när jag blir klar kommer nog att dröja...) och många i min klätterklubb, Linköpings, är också civing skulle vilja påstå att nästan 1/2 av alla i klätterklubben är eller på väg att bli civing...

Dock finns det precis sådana steriotyper som du beskrev men inga i klätterklubben...

/Gustaf

Oj då

Kunde svurit på att du va brandman Micke, undrar vad jag kan ha fått det ifrån...

Menade inte att kliva på några tår angående civil ingenjörer. (Den uppmärksamme läsaren kan iochförsig hävda att jag stampade på mina kamraters tår, men jag tror att de tål det.)

Varför vi anses tråkiga vet jag inte häller, jag läser tredje året flygteknik på KTH och tycker att det är bland det coolaste man kan göra. Det kan kanske ha att göra med att så fort vi skall tala om för andra vad vi gör, tenderar det att utmynna i en massa ekvationer och annat som många känner otrevnad jämtemot p.g.a. traumatiska uppleverser i den tidiga barndommen. Det kanske också är så att vi saknar självdistans och förmåga att skämta om oss själva...

Angående sakfrågan, det där med klippklättring verkar det inte gå att komma undan. Måste kanske krypa innan man kan gå. Får väll hänga med gänget på KTH Alpina förening (ja, det finns en sån här också) när de drar igång i vår.

Som en vis person en gång sa: Om du vill att ungarna skall bli intreserade av segling, köp då för i h-skotta ingen optimistjolle till dem!

//Erik
[Ändrat av lillebrorsan 2004-02-26 kl 08:29]

Re: Re: Hm...

brandmansmicke; sa:
lillebrorsan; sa:

Jag tappar nog bort mig i alla ironi men här fick mitt självförtroende sig en törn. Varför måste sinnebilden för en ingenjör vara en total nörd, fullständigt insnöad bara på tekniska prylar, eller Metros korsord?

Nu vill jag oxå va me å slänga in lite nonsens som inte har nåt att göra med ursprungsinlägget. En gång råkade tre för varandra okända klätterlag stöta ihop längs klippan. Av nån anledning kom vi in på utbildning och det visade sig att tre av oss hade doktorsgrad i fysik, en doktor i matte, en civing och en som knappt klarat grundskolan men som jobbade som tekniker/professorsassistent vid ett universitet. Så visst finns det gott om nördar som klättrar...

For å begynne med storveggsklatring må du först ha hyfsat erfaring. Det får du gjennom kurs og/eller gjennom venner.

Word of mouth gjelder. Det gjelder å treffe mennesker som klatrer - og så komme deg opp på et visst nivå slik at du enten kan lede ute selv - eller fölge med andre som kan lede.

Når du först er på et nivå slik at dere er ute og gjör de förste forsök i storveggen er det mindre problemer.

Hvorfor: Fordi klatrere samles og bor på samme steder om kvelden, og her treffer man mye mennesker.

At du bor i Stockholm gjör det hele litt vanskligere (Ikke mange storvegger i området), men om du er riktig interessert kan du söke om et utbytesår til Civ ingutbildningen til NTNU i Trondheim. De har en meget aktiv klättergruppe (har selv värt med), og dessuten betydelig bedre forutsetninger for klatring enn man har i Stockholm.

http://www.stud.ntnu.no/groups/tindegruppa/

Tips om förste storvegg - Reis til Norge og Nissedal i sommer - gå Via Lara - gradert til 4 +.
Ligg på campingen - du treffer garantert masse folk - også svenske. Etter det er du bitt av basillen.

En annen klassiker er Store Skagastölstind, der du behöver å klatre de siste to replengdene av bestigningen.

Mer om dette finner du på http://www.steepstone.com

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg