Hur bär ni Hillebergtält?

Hej,

Jag har ett Hilleberg Nallo 3GT som jag är sjukt nöjd med. Tältpåsen är i samma hala material som tältduken. Fäster jag tältet på utsidan av ryggsäcken så glider den lätt av efter ett tag. Sista tiden har jag därför haft tältet i ryggsäcken istället.

Hur gör ni? Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Hur fäster ni det i så fall utanpå?

Mvh
/Anders

Högst upp under locket brukar fungera bra. Stängerna för sig vertikalt i säcken. Tältet rullat "kort och tjockt"

(Det fungerar med andra fabrikat också :) )

Varför tältpåse?

Men det är klart du orkar bära ett GT-tält så varför inte tältpåse. Hur gör du med reparationsutrustnigen till tälet, följer den med oxså?
Jag kör påslöst i ryggsäcken. Har med mig stånghylsan, resten bör och kan gå med normalutrustningen, mitt är GT-fritt.

Men det är klart du orkar bära ett GT-tält så varför inte tältpåse. Hur gör du med reparationsutrustnigen till tälet, följer den med oxså?
Jag kör påslöst i ryggsäcken. Har med mig stånghylsan, resten bör och kan gå med normalutrustningen, mitt är GT-fritt.

Kan det verkligen vara värt att spara vikten av en påse för att i stället ha 10 kvadratmeter halkigt ohanterligt tyg löst i ryggsäcken? Reparationsutrustning? Följde det med en symaskin till ditt tält? Till mitt fick jag med hylsan + någon tygbit. Det orkar jag nog bära.

Ägare till ett Nallo 2 GT, packat i tältpåse med stänger i påsen, stående i ryggsäcken, motsvarande vikt på andra sidan..

Jag bär mitt Nallo komplett ihoppackat i sin originalpåse, stående inuti ryggsäcken. Lätt att komma åt tältet när som helst.
Enligt mig så bör man ha all utrustning inuti ryggsäcken, undantaget vattenflaskan/kosan.
Känner en som hade sitt liggunderlag (dåligt) monterat utanpå ryggsäcken. Han tappade givetvis sitt liggunderlag, kunde inte hitta det igen. Inte roligt och framförallt väldigt oskönt för honom utan liggunderlag resten av turen.
Än värre vore det om man skulle förlora sitt tält.

God tur!

Senast ändrad:
Jag bär både mitt Nallo 2GT och Akto packat i tältpåsen, stående inuti ryggsäcken. Precis som "Bulingen" försöker jag ha all packning inuti ryggsäcken (förutom vattenflaskan).

/Erik

Bågarna för sig, tältet (Nallo2/Akto) knölat i påsen med de markögglor jag fäster först hängandes ut, så jag kan förankra de i marken innan jag packar upp resten om det blåser hårt.

Om tältet är blött när det ska rivas plockar jag först ner innertältet och packar det separat för att hålla det tort till nästa kväll.

Jag binder alltid ihop stormlinorna till små 'nystan' när jag river för att de inte ska trassla till det vid nästa resning.

Per

Jag packar alltid tältet i bottenfacket, det som en del ryggsäckstillverkare kallar sovsäcksfack.
Huvudsäcken "fodrar" jag med en plastsäck för att förbättra möjligheterna att hålla innehållet torrt.
Bottenfacket blir då mitt "våta" utrymme, tält och regnkläder. Jag använder inte packpåsen till tälten
därför att det är lättare att stuva in tältet utan påsen. Jag har provat både med och utan påse och
föredrar att lämna påsen hemma. Det har för mig ingenting med viktbesparing att göra.
Påsen med stängerna fäster jag på sidan av ryggsäcken med de två kompressionsremmar som
finns där. På "den gamla goda tiden" när jag hade ryggsäckar utan bottenfack, spände jag alltid fast tältet under, eller ibland över, locket. Jag har ännu inte varit i närheten av att tappa ett tält.
Min nuvarande lösning gillar jag. I början hade jag tältstängerna inne i huvudfacket. Jag ville inte ha någonting utanpå säcken. Numera har jag dem som sagt fastade på sidan av ryggan. Som en extra liten säkerhet brukar jag knyta fast påsen med dess dragsnodd i den översta komp.remmen.
Fördelen, som jag ser det, med den här packningslösningen är att jag minimerar risken att få in vatten i ryggan vid uppsättning av tältet i regnväder.

/ Bertil

Nallot i regel fastspänt under topplocket med stängerna ståendes i säcken närmast ryggen. Inga problem med att det ska glida nånstans. Om jag har den stora ryggsäcken och har plats över så brukar jag dock packa allt i säcken. Det beror lite på hur blött tältet är också. Mitt minsta tält (TN laser comp) har jag bara haft ett år men det funkar utmärkt att trycka ner innanför kompressionsremmarna på utsidan; med min nya mellansäck (crux ak70) så får jag dock kanske plats med det i säcken. Jag har gärna tältet i säcken om det inte är för blött men i regel får det helt enkelt inte plats om jag inte har min stora Bergans.

Jag har mitt Nammatj 3GT i en kompressions säck och har det sedan i nedre facket på ryggan.
Då behöver jag inte öppna ryggsäcken förens tältet är uppslaget. Pinnarna i sidofickan.
Tältet blir inte mycket större än ett Termarest lite. Dubbelrullat liggunderlag

I säcken

Jag försöker att ha tältet i ryggsäcken. Nedpackat i en kompressionspåse. Skulle det vara blött tar jag ner innertältet i en plstpåse och lägger under tältet i kompressionspåsen. Givetvis är två öglor utanför för att fästa tältet med vid hård vind. Stängerna stående i eller utanpå ryggsäcken. Tältet måste packas om när man kommer hem.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg