Hur avancerad....?

Guest

Gäst
Haj!
Ni som har lite koll på sånt här; hur avancerad behöver man vara för att köpa ett par skalbyxor? (Haglöfs LIM Gram Pants)
Skulle vilja ha ett par men man vill ju inte förköpa sig....hmmm

behöver och behöver....

Jag har också länge gått och fundrat på ett par skalbyxor men än så länge klara jag mig med vanliga gamla armens m59 för friluftsliv och regnbyxor (HelyTech något) funkar ganska bra visserligen kan det hända att man blir lite blöt ibland men jag tycker inte att det stör såpass mycket. benen brukar torka ganska fort. är det varmt så är det bara att ta av sig och köra bara med Helly och ev underställ.

Sen beror det på vad du pysslar med. jag brukar mest vandra, fota och ta de almänt lungt i naturlådan. Pysslar du med skidåkning, isklättring eller något annat så behöver du säkert andra doningar än vad jag använder.

/Stefan

Vem har sagt avandcerad

Tycker inte att man ska kolla hur avandcerade saker man gör för att köpa ett par skalbyxor, huvudsaken är ju att man använder dom, sannningen är ju den att har man bara bra saker så blir det ju alltid roligare.
Och tänk på en sak att man behöver ju inte bara använda dom när man ska ut om vandra, beror givetvis på vilken modell du köper det finns ju en uppsjö.
Tänk på vissa saker bara ett par med hängslen blir väldigt varma på ryggen om det inte är nått matriel som andas väldigt bra typ activent, sen kanske man tycker att man måste ha hängslen för att dom ska sitta ordentligt, men det är ju upp till var och en.
Ett tips om du tycker att skalplagg är lite för dyra kolla in tierra dom har många modeller och dom ligger lite lägre i pris.

Lycka till

/Jocke

lim; sa:
Haj!
Ni som har lite koll på sånt här; hur avancerad behöver man vara för att köpa ett par skalbyxor? (Haglöfs LIM Gram Pants)
Skulle vilja ha ett par men man vill ju inte förköpa sig....hmmm

Håller med om att det inte är frågan om hur avancerad man (de aktiviteter man bedriver) är utan helt enkelt frågan om man har tycker sig behöva (vilja ha) och ifall man har råd. Jag har G-tex utan att ägna mig åt mer avancerade aktiviteter än fjällvandring och skoteråkning.

Titta gärna på alternativ som Tensons MPC etc. Fördelen med G-tex (förutom membranet i sig) är att de ofta finns i slitstarka material. Annars tycker jag inte att de är värda priset, inte ens Tierra nu för tiden.

Det finns ju en risk att förköpa sig men samtidigt så finns det även en viss potential i att kläder/utrustning klarar mer än det för stunden aktuella behovet.

Har du ändå pengarna "över" så tycker jag att det kan vara en god investering. Ett par skalbyxor kommer du absolut att ha nytta av, frågan är av viken typ/vilket material.

/mats

Begagnat

Du kan ju altid kolla in beganatsidan. Köpte ett par gamla Berghaus Trango Extrem-brallor för 600:- (En reva som jag sicksackade och limmade med liquisole) Har funkat utmärkt till alpinism, piståkning, korvgrillning, vintertältning, toppturer osv osv. Se bara till att få ett par med dragkedja längs hela benen om du ska ut på tur, annars blir det så jobbigt att gå på toa.

Goretex-byxor slits ganska hårt och är inget som man går och är snygg på stan i, så begagnat är helt OK.

Guest

Gäst
hmm

..jo, jag är ju en sån som ägnar mig åt vandring och turåkning och lite sånt och det är ju potentialen med ett par skalbyxor jag skulle gilla. det at jag vet at de skulel funka för även avancerade grejer om jag skulle komma dit, så att man inte behöver byta upp sig bara för att man byter aktivitet lite.

har ett regnställ Tenson MPC och det funkar väl bra med det är ju inte sytt för smidighet för fem öre, behöver nästan tältpinnar till jackan och tyget i byxorna känns lite klent även om det nu står emot väta.
och vad skulle jag annars lägga mina pengar på? =)

LIM och byxor är jag lite tveksam till

Jag har aldrig sett dessa byxor i verkligheten, så gör din egen bedömning, men byxor är något som kan slitas en hel del. Och strävar man verkligen efter minsta vikt finns risken att man inte bara väljer lätta och starka material, utan också gör lite tunnare.

Personligen tycker jag alla andas-material är för täta för att vandra i när det inte är blött. För mer eller mindre torra förhållanden föredrar jag därför typ arméns m/90 eller Fjällräven. Slitstarka saker som verkligen andas, samt med viss motståndskraft mot väta.

Blir det riktigt blött åker Klättermusens Megin fram. Kevlarförstärkningarna tål dessutom verkligen mycket stryk.

På turskidåkning använder jag ett par Windstopper-fleece-byxor med dragkedjor i sidorna. Dragkedjorna är suveräna för att reglera temperaturen. Duger till allt från storm till närmast rena underställsåkningen om det är "varmt" och vindstilla.

Guest

Gäst
kollade på ett par såna byxår i storulvåns butik i somras. de kändes lagom rejäla, inte alls klena som man skulle kunna tro. bara det at en kompis sade till mig att 2,5-lagers konstruktionen gör att membranet slits upp snabbare eftersom det är direkt emot. mne jag vet ej. vet bara att jag vill ha ett par lätta, smidiga men tåliga byxor.....

ha det!

Teknikfientlig vill jag alls icke vara, men även jag fascineras av hur väl de gamla m59:eek:rna står sig för allround-friluftsbruk. De är nästan lika oumbärliga som handduken för den som tänkt sig att lifta runt galaxen. Moderna skalbyxor i tex-material i all ära, men hur många modeller tål exempelvis att man spiller brinnande bensin över dem?

Kul helg!
/magnus

Varför?

Varför ska man hälla brinnande bensin på brallorna? Dessutom vet ju alla militärnissar att M39 tål detta ännu bättre! (Vi testade i lumpen.) Vad det nu ska vara bra för.....

Något mer troligt är det ju att det kommer vatten på brallorna som måste torkas med kroppsvärme. M59 är ju böttre än alla jeans, men sämre än de flesta nya frilufts-hightech-byxor.

Jag har varit på vintertur både med M59 och goretexbrallor. M59-orna är MYCKET sämre. På sommaren är dom också kass om man jämför med mordernare grejor. (T.ex. TNF packable.) Trot eller ej, utvecklingen har gått frammåt. Dyrt men sant.
[Ändrat av Vandrare 2001-11-09 kl 17:22]

Ångest

Min morfar sa alltid att det är dyrt att köpa billigt, det ligger kanske lite i det.
för 3 år sedan skulel jag ha nya skidbyxor, det slutade efter mycket velande att jag köpte Haglöfs T-mark. 3295 svenska riksdaler, hade ångest ett bra tag efter att ha gjjort slut så mycket pengar, men efter lite vandring, diverse skidåkning så är det det bästa plagget jag äger och jag blir lycklig varje gång jag tar fram det!

Så lägg gärna en extra slant!!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg