Hur åldras dun?

Att syntesäckar och jackor ganska snabbt tappar loft och isoleringsförmåga vet jag.
Hur är det med dun? Hur mycket tappar dun i isolerförmåga med tiden ungefär?
Är den någon "risk" med att köpa begagnade dunprylar?
 
Du kan trimma upp både dun och syntet.

Är innehållet (dun eller syntet) rent men ihopklumpat kan du torktummla dom i runt 40 grader så får du tillbaka loft.

Är innehållet enligt ovan sumpigt och nedsmutsat så måste du tvätta ur det i tvättmaskin.
Viktigt är att du kör en extra tvätt efter utan tvättmdedel så du blir av med garanterat alla tvättmedelsrester.

Sen torktumling på runt 40 grader.

Att torka en sovsäck i torktumlare frånt dyblött är dock vansinne - låt den luftorka (torkskåp låg värme runt 40) - torktumlingen använder du för att få till loftet (fluffigheten)

Blir som nytt
 
Loft-tappandet (fjädringen) är bara en del, det mesta beror på läckage vad gäller dun. Köper du kvalisort går det bra att bara fylla på det som fattas och låta det gamla vara kvar, tvätta (inkl. centrifugering) och tumla. Så gjorde jag med en Caravan Skvader, blev som en ny tung gammal sovsäck.

Off T:Finns det ingen 'modern' sovsäck med syntetmatta på undersidan? Gjorde inte Lafuma nåt liknande för ett tag sedan, eller var det nåt annat?


peter
 
Jag har hört att dunets spänst påverkas negativt om man tvättar med ett vanligt tvättmedel, eftersom dunets fett gradvis försvinner.
Bäst är antagligen att lämna till någon som är proffs på duntvätt.
 
Jag har hört att dunets spänst påverkas negativt om man tvättar med ett vanligt tvättmedel, eftersom dunets fett gradvis försvinner.
Bäst är antagligen att lämna till någon som är proffs på duntvätt.

Jo, en påverkan finns det, absolut. Men närvarhur så pass mycket att det gör en kännbar skillnad.

Riktigt bra verkar det aldrig bli, utvecklingen går om varandra. Ungefär samtidigt som dunet började silikoniseras blev vävar och trådar så tunna att de nu knappt tål att köras i en vanlig tvättmaskin.


peter
 
Rätt skött håller ju dun i MÅNGA år. Dunläckaget i tex en sovsäck är försumbart för loftet. Dunkvaliteten är helt avgörande tillsammans med rätt tvätt. Med tiden fylls dynet med bla saltkristaller från svett vilket påverkar loftet negativt. Ju mer av vingpennor och annat hårt dunet innehåller destå mer påverkas det av tvätt och hård komprimering, då dessa bryts och blir restprodukter vilket missgynnar loftet.

Syntet håller inte lika länge då fibrerna torkar, förlorar sin spänst och byts sönder. Gissar att det sker en otrolig utveckling på det syntetiska området, men än så länge har inegn lyckats komma i närheten av dunets fördelar.

Jag har en dunjacka som är 20 år nu och jag har haft den mer eller mindre vardagsjacka varje vinter och tvättat den varje vinter sedan ag köpte den utan att ha tappat det minsta i loft. jag har vänner som haft liknande produkter längre än så. Det är väl som med det mesta....kvalitet vinner i längden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Extra dun - hur stor skillnad? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar