• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur äter man sniglar?

Tänkte i år ha Franska sniglar på nyårsmenyn, men hur jag än söker på nätet hittar jag ingenting om vilka bestick man skall använda vid ätning. Kan tänka mig ngn pytteliten sked eller ???
Vore bra om nån vänlig själ snabbt kunde tipsa mig.
 
Nål?

Vill minnas att jag vid något tillfälle har blivit serverad sniglar i sina skal tillsammans med något slags nål för att fiska upp dem. Något i stil med en segelmakarnål, alltså större än en tandpetare men mindre än en virknål tror jag det var. Annars tror jag att en sån där tvåtaggad gaffel man använder för att fiska upp inlagd sill, smågurkor och liknande ur burken borde funka bra.
 
Äta sniglar

Hej! Åhh sniglar är verkligen MUMS!
För att äta sniglar använder man enklast en sk snigeltång att hålla skalet med. Den lilla rackaren fiskas sedan upp med en smal gaffel (finns snigelgafflar men skulle tro även sk plockgafflar funkar fint..huvudsaken är att de är små o smala)
Tillreder man sniglarna själv (och inte köper "färdigladdade" frysta från butik...inte lika gott) underlättar det om man har snigeltallrikar (ser ut ungefär som en tallrik med små grunda "äggkoppar" i)att tillaga dem på i ugnen.

Hela klabbet borde gå att köpa på t ex Werner o Werner eller annan husgerådsbutik. Själv köpte jag mitt på IKEA men det börjar bli ett antal år sedan så jag misstänker att de utgått ur sortimentet.
 
Här nere i Spanien är sniglar ingen "finmat", utan vanligt bonna-krubb som serveras pâ folkliga barer och "dagens-rätt" restauranter etc., antingen som rätt i sig, eller som ingredient i annan rátt.

Följdaktligen anvándes här inga som helst specialverktyg, utan man tar helt sonika upp snigeln/skalet med ena handen, fattar en tandpetare i den andra och sedan är det bara att mumsa pà!

caracoles.jpg
 
Mums låter det!

Var får man tag i "färska" sniglar (inte frysta alltså) och hur lagar man till dom?

/Andreas

tror tyvärr att det blir svårt att övertyga frun att prova det, får hitta kompisar skulle jag tro.
 
På restaurang har jag ätit sniglar i en sån tallrik med "äggkoppshål", åt dom då med gaffel.
Sedan har sniglarna legat i vitlökssmör, så då är det bra att ha en bit bröd att doppa för att få upp det goda smöret.

/Ulf
 
Re: Mums låter det!

ekis; sa:
Var får man tag i "färska" sniglar (inte frysta alltså) och hur lagar man till dom?

/Andreas

tror tyvärr att det blir svårt att övertyga frun att prova det, får hitta kompisar skulle jag tro.

Det finns massvis med recept och rätter med sniglar, men här ett av de vanligare tillvágaggàngssátten (tack babel-Fish för den fina översáttningen!). Obs: om man sjálv plockat sniglarna bör man ha dem i mjöl ett par dar, fór att pà sà vis rena deras tarmar.

INGREDIENTS
SNAILS
1 DRY RED PEPPER
2 ONIONS
MUSHROOMS
GARLIC
HARD TOMATOS
1 PUERRO
1 BONE JAMÓN
1 GUINDILLA
MOUNTAIN JAMÓN
WHITE WINE
GARLIC SAUSAGE
VINEGAR
SALT

Before anything it puts in a casserole the snails and to add to water with vinegar and salt (to clean dribbles of the snails) To change to the water a minimum of 3 times, until they are clean.

In another separate casserole to put water, salt, bone of jamón, one guindilla and puerro with the snails. To cook to temperature mediates one hour (approximately) and soon to slip. To divide in fine pieces a little onion with garlic and to throw perforated garlic sausage and jamón to him mixed with oil in a frying pan.

In order to condimentar something you can more make the following thing: to pelar and to crush tomatos to reduce to the sauce adding wine to throw the snails and to leave cook 30 min. To add 10 more the mushrooms clean and divided and to leave them min.

caracoles-751441.jpg




[Ändrat av Malindo 2006-12-28 kl 00:57]
 
Snigel på burk

Själv brukar jag fuska lite och köpa sniglarna på burk på ICA. Där har jag också köpt tomma skal (vilka går att diska ur när man använt dem....låter dem ligga i hett vatten med lite diskmedel en stund och sköljer sedan noga)På ICA finns även färdig kryddblandning att blanda med smör (men man kan även göra eget med tex persillade, vitlök eller vad man nu vill använda. Själv tycker jag hemligheten med riktigt goda sniglar ligger i smöret)

Öppna burken och töm av spadet
Gojsa ihop smöret så det blir mjukt
Tag ett skal - i med en liten klick kryddsmör, ovanpå det en snigel och sedan mer kryddsmör (det är inget lättviktarkäk det här)
Lägg i "äggkoppsform"
Tillaga i ugn tills dess smöret smält ordentligt och det bubblar i snäckorna
Äts varmt med vitt bröd
 
jag kanske borde tillágga att samtliga mina komentarer i denna tràd - inklusive recept - gáller den spanska vanan att lassa in sniglar som vanlig vardagsmat, och dárför enbart bör ses som sidospâr till Tjalles Nyàrs-supé!
 
Sniglar på fat..

Om du inte har något speciellt fat så kan du hälla ut grovsalt på ett fat och ställa snigelskalen på!

Följ "Ica" receptet, köp skal och sniglar separat, dränk dom i vitlökssmör, ät gärna vitlöksbröd till samt ett torrt vitt vin :)...
Gaffel...med två "gafflar" bör användas.

Mvh Anders
 
12 sniglar på 44 sekunder..

Satt och såg på "Fear Factory" där deltagarna skulle äta 12 råa sniglar så snabbt som möjligt!

Vann gjorde en kille på som åt 12 sniglar 44 sekunder...med skal och allt :-(!
 
Tack, tack, tack!

Skall idag åka och handla små plockgafflar, ska på samma gång se om jag hittar några små koppar, typ äggkoppar eller dyl.
Sniglarna har jag redan, den frysta varianten med vitlökssmör, färdiga att lägga i ugnen.
Tänkte ha det som förrätt med vittbröd till.

Trevligt nyår!