Vi är en grupp på fem damer i varierande ålder som första veckorna i augusti ska ge oss i kast med vår andra Sarekvandring. Vi har fjällvana, men som sagt bara ett besök i Sarek innan. Som ledare för gruppen har jag lite funderingar över vaden, eftersom jag vet att det är ett skräckmoment för några av deltagarna.Så därför vänder jag mig till er som har vandrat den här sträckan innan, och tar tacksamt emot tips om framförallt vaden, men även om ni har andra tips.
Vi startar i Staloluokta och går mot Alájávre, som vi tänker passera längs den norra stranden,för att sedan fortsätta fram till Alkavare kapell. Därefter fortsätter vi Alggavágge ner mot Skarja, och vidare bort mot Bierikjávre. Är medveten om att Tjågnåris kan vara ett problem om inte snöbryggan ligger kvar. Tanken är sen att vi skall fortsätta längs med Bjerikjávre bort mot Guhkesvágge och vidare bort mot Pietsaure med slutmål Saltoluokta. Har förstått det som om det finns möjlighet till båttransport över Pietsaure. Går det att förbeställa? Pris?
Jag är jättetacksam för alla tips om sträckan!
Eva
Vi startar i Staloluokta och går mot Alájávre, som vi tänker passera längs den norra stranden,för att sedan fortsätta fram till Alkavare kapell. Därefter fortsätter vi Alggavágge ner mot Skarja, och vidare bort mot Bierikjávre. Är medveten om att Tjågnåris kan vara ett problem om inte snöbryggan ligger kvar. Tanken är sen att vi skall fortsätta längs med Bjerikjávre bort mot Guhkesvágge och vidare bort mot Pietsaure med slutmål Saltoluokta. Har förstått det som om det finns möjlighet till båttransport över Pietsaure. Går det att förbeställa? Pris?
Jag är jättetacksam för alla tips om sträckan!
Eva