Erfarenheter från förra året
Vi hade med oss ett sådant förra året på en planerad 10 dagars tur.
Erfarenheten är väl sådär måste jag säga, men det kan även bero på att vi råkade få ett måndagsexemplar, ägaren for utomlands ganska direkt efter vandringen vilket ledde till att bristerna inte hunnits följas upp ännu.
De problem vi råkade ut för var att köket flämtade väldigt och dog ofta på låg effekt, det vill säga det gick inte att sjuda eller steka på mindre hög värme. Vidare så drack köket mycket mer soppa än vad produktbladen/informationen säger, så räkna med lite extra. Vi gjorde inte det och det resulterade i att vi pga väder och kökskrångel kortade ner vår tur några dagar.
Ovan beskrivna problem ställde mig i svår vånda inför årets vandring, då jag skulle köpa MF kök att montera i Trangiavindskydd, eftersom det skrivits mycket dåligt om Optimus och vår erfarenhet av Primus var lätt besk.
Efter en del efterforskningar så visade sig att Optimus hävdar att de bytt tillverkare helt och hållet till sina Nova och Nova+ kök, vilket gjorde att jag var villig att testa dom, trots ryktet. Jag köpte ett Nova med monteringssats för att montera brännaren i ett Trangiavindskydd för någon vecka sedan och har än sålänge bara testkört det på fotogen och bensin, men med goda resultat. Med fotogen är köket extremt lättstartat och går engelt att vrida ner effekten för att sjuda vatten etc, koktid för en liter vatten utomhus i blåst (ca 5m/s), vindskyddat endast av min kropp, utomhustemp runt 20 grader, ca 4-5 minuter inkl förvärmning. Nackdelen med Fotogenen är att den sotar något enormt.
Bensin har näst intill identisk koktid under samma förhållanden, men med tillägget att det är svårt att få tillräcklig förvärmning med bensin på veken, den dunstar för fort. Tips är att förvärma med tenol eller liknande. Vidare så kräver bensinen något mer fingertoppskänsla för att lyckas med att sjuda vatten, men det går när man lär sig att lyssna på köket. På bensin sotar köket näst intill inget alls.
Något som kan tala för att Optimus bytt tillverkare till köken, förutom serienummerändringar, är att adaptern för att montera brännaren i ett Trangiavindskydd var för smalt borrad för att passa bottenmuttern på köket. Det är meddelat Optimus, men för min del avhjälpte jag det genom att borra upp hålet så att det passade.
Jag kommer att återkomma med utförligare redogörelse för köket i en annan tråd efter sommarens strapatser och räknar med att ha kört in köket ordentligt då.
Känns som om jag hamnade något OT, men för att sammanfatta:
Min erfarenhet av Trangias egna brännare (Tillverkad av Primus) är något negativ, men det skall tas i beaktning att vi kan ha råkat ut för ett måndagsexemplar. Fördelen med den modellen gentemot Nova är att jag har för mig att du kan köra gasol i den? Rätta mig gärna om jag har fel.