Hur är fisket på Island?

Hej!
Jag ska till Island och bara vara i sommar. Undrar om någon har erfarenhet av hur fisket är i mindre vattedrag. Jag vet att där finns några av de bästa laxvatten som kan uppbådas. Det är inte de jag är ute efter. Jag vill dryga ut matförådet med en lagom middagsfisk när man slagit läger för kvällen. Jag planerar att hålla mig i nordvästra Islands inland.

Tacksam för varje form av respons!

Fredrik

Fiske på Island.

Hej,

Kan du vara lite mer precis på vilka delar av nord västra delen av Island som du skall till så kanske jag kan letat up lite info åt dig.

Jag bor själv på Island sedan två år tillbaka. Länge tänkt att jag skall ta mig ut och fiska. Men alla de ställen som jag känner till kräver fiskekort.
Det ända som jag vet idag är fritt är att fiska i havet. Och att få sig en middags torsk eller liknande sägs inte vara så svårt från land.

Jag vet inte mer just nu men kan försöka ta reda på.

Hej!
Jag tror vi börjar mellan Langjökull och Hofsjökull och går NV, N eller NO. Vägval är beroende på hur kloka vi blivit när det bär av. Efter någon vecka kommer vi förmodligen att ta en buss NV upp till Dragnajökull. Men om det verkar vara bättre att bege sig till andra eller fler platser kommer vi att göra det. Har du några tips? Hur svårt är det att ta sig fram med tanke på strömmande vattendrag under 10 juli till 10 augusti? Går det att lösa fiskekort över ett större område? Vad kostar det? Hur stor är risken att någon kommer på oss om vi tjuvfiskar lite (vi kommer hålla oss ifrån vägar) och vad är straffet?

Fredrik

Sandöken.

Hej igen,
Först en liten fråga. Har ni tittat något på hur naturen är i området som ni vill åka till?
Höglandet på Island består till mestadels av sand/stenöken. Vilket i sig kanske kan vara en utmaning. Men jag skulle inte tycka att det vara roligt i längden. Och skulle inte vandra där uten en GPS. Svart sten och sand så långt ögat kan nå. Visst kandet finnas små oaser. Men jag skulle nog föreslå någon annan stans att vandra på. Men som sagt jag har bara passerat området med jeep.

Vad vill ni se? Island har så otroligt mycket att bjuda på. Fjäll, fågelliv, vulkaniska områden m.m?
Hur avancerad vandring och hur länge hade ni tänkt att vara på Island.

Om ni vill komma ifrån turister och bebyggelse skulle jag föreslå att åka upp till västfjordarna (runt Drangajökull). De nordliga delarna där går bara komma till med båt. Så man kan ta en båt(går no en till två gåner i veckan på sommaren) dit och vandra i ett övergivet och fågelrikt område. Ett av mina drömresemål här på Island.

Annars är området runt Myrdalsjökull väldigt populärt och fint. Det är många som vandrar i det området.

När ni åker. Packa för alla väder och glöm inte stormlinorna till tältet.

/Jonas

Regn

Vi kanske kommer att ta oss till Myrdaljökull om andan faller på. Anledningen till att det är ett nedprioriterat alternativ, trots att alla reseskildringar fokuserar på områdets skönhet, är regn. Det regnar 3-5 gånger så mycket runt Myrdaljökull som i Östra Nordurland, Vesturland och Vestfirdir under den period vi kommer att vara på Island. Jag tycker bättre om sten än regn.

Om det visar sig att terrängen är för trist räknar vi med att kunna gå därifrån på några dagar om det inte visar sig att man behöver gå för mycket omvägar p.g.a. svårforcerade vattendrag (därav frågan).

Fredrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg