Hur är dom inbyggda kartorna ?

Klarar man sig med de inbygda kartor som finns i vissa GPS:er eller behöver man köpa till kartor på CD-rom ?

Hur detaljerad är en europakarta på en GPS med en inbyggd karta på t ex 8-9 mb. Kan man t e x se småvägar och mindre sjöar och vattendrag ?

Finns det något kartprogram till Magellan eller Garmin som visar detaljbilder över skog och mark i Sverige ?

Garmins kartor

Hej!

Garmins inbyggda kartor i t.ex. Garmin Legend eller Vista stämmer nog ganska bra (exakt??) med Worldmap som man kan studera på http://www.garmin.com/cartography/
Kolla övert till höger och välj Worlmap i listan, så kan du zooma in och se om detaljerna räcker.

De flesta städer (byar) över ett par tusen invånare är med i min Garmin Legend utan tillägg från Mapsource-CD.

mvh Lars

Tärnan; sa:
Klarar man sig med de inbygda kartor som finns i vissa GPS:er eller behöver man köpa till kartor på CD-rom ?
Hur i hela friden skall vi veta vad du klarar dig med när du inte talar om vad du har för krav?
Hur detaljerad är en europakarta på en GPS med en inbyggd karta på t ex 8-9 mb. Kan man t e x se småvägar och mindre sjöar och vattendrag ?
Nej, skall du få med de detaljerna för hela Europa krävs nog 800-900 MB. Grundkartan innehåller större vägar och andra viktigare landmärken (en hel del sjöar och vattendrag faktiskt) men precisionen är halvtaskig (kan vara hundratals meter fel i olyckliga fall) eftersom den helt enkelt inte är avsedd för detaljnavigering. Använder du GPS:en bara som komplement till papperskartor eller annan navigation klarar du dig med grundkartan, men annars behöver du detaljerade kartor.
Finns det något kartprogram till Magellan eller Garmin som visar detaljbilder över skog och mark i Sverige ?
Jag förutsätter att du menar kartor att ladda ner i enheten. Det ryktas att den svenska generalagenten för Garmin håller på att ta fram sådana kartor på samma sätt som man gjort i Norge. Det skulle förvåna mig mycket om de blir billiga.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg