Hundkarantän - Hur kul är det??

Hej!

Jag tänkte höra om det är nån som har erfarenhet av att importera en hund från sk. icke rabiesfritt land och således haft den i karantän i de fyra lagstadgade månaderna.

Jag bor för tillfället i USA och har en AH som är 15 månader. Men vi kommer förmodligen att flytta tillbaka till Sverige i augusti, eventuellt bara i åtta månader, men det kan bli längre.

Var hemma över påsk och besökte då Manlötens karantän utanför Vallentuna. De var mycket trevliga och sa förstås att det är mycket värre för ägaren än för hunden, och att de flesta hundar vänjer sig fort vid rutinerna. Men när jag pratade med min ventrinär här så tyckte hon att fyra månader nog skulle vara väldigt tufft för Bessie, med tanke på hennes höga energinivå. Hon pratade till och med om att de kan bli "kennel crazy" av att inte ha tillräckligt utrymme. Jag vill ju inte riskera att hon blir ett nervvrak. Hon är redan av den lätt nervösa typen och tycker definitivt inte om att bli lämnad ensam.

En annan fråga är ju varför vi har karantän. Sverige är ingen ö. Det kan vandra in rabiessmittade djur närsomhelst via Finland eller Öresundsbron. Och det finns vaccin och tester. Storbritannien har redan lyft sina karantänsregler och ersatt dem med ett vaccinations- och blodtestprogram. Varför kan inte Sverige göra samma sak? Det finns ju rabies i hela Europa och därifrån krävs ingen karantän!

/erika

,

Hej!

Nej, det är nog inte så kul att sitta i karantän. Jag tror nog att många hundar kan vänja sig bra vid en sån tillvaro ganska snabbt, men det finns säkert andra som inte klarar det lika bra, tex hundar med stort rörelsebehov.

Nu är det ju inte bara pga rabies som Sverige har stränga karantänbestämmelser, även om det är en nog så god anledning! Ö eller halvö eller verken eller, bl a karantänen har hållt oss Rabiesfria hittills! Andra hundsjukdomar/parasiter vi inte har och inte vill ha hit ät Rävensdvärgbandmask (potentiellt dödlig för människa), hjärtmask, valpsjuka, Brucella (som orsakar aborter hos människa och djur)m fl. Så vi ska nog vara glada för krångliga regler trots allt.

Mvh Ingrid

Kolla med jordbruksverket

Hejsan,

För det första håller jag helt och hållet med Ingrid. Vi skall vara tacksamma att vi inte fått hit det som hon beskriver och vi skall fortsätta vara försiktiga så vi inte får det!

Däremot är det inte helt säkert att det behöver vara så krångligt (för husse) eller svårt för (jycken) som ni befarar.

När min fru flyttade till Sverige tog hon med sig katten (båda kom från Frankrike). I god tid före flytten kontaktade vi Jordbruksverket och fick mycket bra service om vad som krävdes. Det visade sig att Jordbruksverket hade instruktioner på franska som beskrev för den franske vetrinären vilka sprutor som krävdes och vilka blodvärden som skulle uppnås.

I praktiken satt alltså katten i karantän redan i Frankrike och när vi kom till tullen i Sverige visade vi bara upp papperna och sedan åkte både vi och katten hem.

Alltså, kolla med Jordbruksverket, ni kanske kan klara av flytten lika smidigt som vi gjorde.

Lycka till

Bengt

Visst ska vi skydda Sverige mot sjukdomar, men man borde kanske kontrollera lite vilka metoder som finns och från vilka håll riskerna är störst. Jag vet inte om de sjukdomar du nämner inte går att vaccinera/förebygga, men om en hund är frisk och har alla vaccinationer som krävs borde det väl räcka. Vi har vaccinerat vår hund mot rabies, valpsjuka, bordetella, parvo mm och ger regelbundet profylax mot hjärtmask och testar för andra parasiter.

Jag vet att det inte finns nåt absolut 100%igt sätt att se om en levande hund har rabies, men vaccinen är enligt min vetrinär mer än 99% säkra och det finns blodtest som visar om de har tagit.

Sen spelar det ju också in hur vanligt det är med rabies i landet och hur vanligt det är att det är hundar som sprider det. Det senaste fallet av rabies hos människa här i Oregon var 1989 men den personen hade smittats i Mexico. Här finns bara den varianten som förekommer hos fladdermöss. Och i Europa finns det både hund-, räv- och fladdermusrabies. Därför känns det lite orättvist att man får ta in hundar från de länderna utan karantän.

/erika

Du får inte ta in hundar från de områdena utan antingen karantän eller godkänd vaccinering mot rabies, som ska vara testad av SJV före utresa.
Hunden skall dessutom avmaskas av veterinär i senast besökta land innan hemresa.
Jag kommer inte ihåg tiderna på rak arm men på http://www.sjv.se finns all info.

Detta är ju regler som inte är helt okända och ska tas med i beräkningen när man skaffar hund utomlands eller tar med sin vovve på resan.

som exempel kan jag tala om att vi som har räddningshundar inte heller är undantagna från kravet på karantän ifall vi har I-kontrakt och åker utomlands för att göra en räddningsinsats.

Saskia1999; sa:
Och i Europa finns det både hund-, räv- och fladdermusrabies. Därför känns det lite orättvist att man får ta in hundar från de länderna utan karantän.

De länder som räknas som rabiesfria enligt jordbruksverket är: Irland, Island, Norge, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Mauritius och delstaten Hawaii

Observera att det alltså bara är öar. Inga länder på det Europeiska fastlandet räknas som rabiesfria.

Tillbringa ett halvår på Hawaii så är det alltså lugnt;-)

Bye bye Norge?

nermander; sa:
De länder som räknas som rabiesfria enligt jordbruksverket är: Irland, Island, Norge, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Mauritius och delstaten Hawaii

Observera att det alltså bara är öar. Inga länder på det Europeiska fastlandet räknas som rabiesfria.

Tillbringa ett halvår på Hawaii så är det alltså lugnt;-)

Sen när lossnade Norge från Sverige o Finland för att bli en ö? :)

Är det förövrigt någon som vet hur det förhåller sig med att ta hundar fram och tillbaka till Svalbard? Räknas det som Norge enligt Jordbruksverket?
/Jesper

Om jag förståt det rätt är det andra alternativet att utnyttja vänner, bekanta eller fodervärd i ett "icke rabiesfritt EU land" som mellanlandning under 6 månader. Under denna tid vaccinerar du hunden, gör antikroppstest och registrerar dig som importör hos jordbruksverket.
Sen är det bara att skaffa friskhetsintyg och avmaska innan hemresan. Införselblanketten i rödalådan vid tullstationen och sen är ni hemma.
/Erik, vars Labbe passerat svensk gräns minst 30 ggr

Hur sköter dom hundarna när dom sitter i karantän?
Har dom bara en liten rastgård där dom får springa av sig eller ges möjlighet till längre promenader?

Bonnförnuftet säger ju att när det finns lagstadgad karantän MÅSTE karantänen ta hänsyn till alla hundars behov.

-Per

Berneflott; sa:
Om jag förståt det rätt är det andra alternativet att utnyttja vänner, bekanta eller fodervärd i ett "icke rabiesfritt EU land" som mellanlandning under 6 månader.

Ett icke rabiesfritt? Men då gäller ju samma regler? Vad jag kunde se på Jordbruksverkets hemsida så spelar det ingen roll om hunden kommer från Danmark eller USA, karantän är det som gäller? (Med reservation för att deras sida inte var direkt pedagogiskt upplagd.)

gundj; sa:
Du får inte ta in hundar från de områdena utan antingen karantän eller godkänd vaccinering mot rabies,

Precis! Karantän ELLER vaccinering inom EU, men utanför EU är det BARA karantän som gäller.
På SJV-sidan skriver de att tumregeln är vilket åtgärder som vidtas mot tredje land. T.ex. Finland har inte haft rabies på länge, men eftersom de inte har karantänsregler tillämpar Sverige hårdare regler mot dem och det är väl vettigt. Men t.ex. Frankrike har inga karantänsregler mot USA men vi får ändå ta in hundar från Frankrike till Sverige utan karantän. Hur går det ihop??

/erika

Karantänsanstalten

På Manlötens karantän har de 10m2 inomhus och 10 utomhus, men det är ju betonggolv och väggar för att de inte ska kunna gräva sig ut.

De flesta hundar klarar det säkert OK, men vår Bessie har haft lite separationsångest, eftersom jag jobbar hemifrån, så hon är van att ha mig i närheten. Dessutom behöver hon förstås extremt mycket motion. Vi tar henne till hundpark där hon får springa fritt och leka med andra hundar i minst en timme om dagen om vi inte joggar eller kör drag med henne.

Min vetrinär sa att hon hade jobbat på "humane society" (för hemlösa hundar) där hon sett hundar (med lite mer rastlöst temprament) som blev helt galna av att vara instängda på för liten yta och helt enkelt fick nervöst sammanbrott och fick avlivas. Så nåt sånt vill jag ju absolut inte riskera!

Vi har faktiskt redan bestämt att vi ska låna ut henne till en bekant som har 5 andra huskies, så hon ska få bo i hundgård och träna och tävla för 6-spann i sprint distans. Även om det blir en omställning för henne att bo utomhus, tror jag det är bättre för henne än att sitta ensam i en betongbunker i 4 månader.

/erika

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg