Klövjeväskor kontra skräp
Luffarn; sa:
Jag anser mig ha ganska mycket erfarenhet av Dragråttans klövjeväska och den är fortfarande felfri trots omild behandling. Hundarna tänker ju inte riktigt på att väskan inte bör nötas mot sten och sly.
Klövjeväskan från Dragråttan har jag själv mest bara klämt på men den uppfyller helt klart kriterierna för en funktionsduglig väska. Den är ren i designen så att säga.
Precis som Per skriver så bryr sig inte hundarna om att vara rädd om väskan, alternativt så finns inte möjligheten alltid för dom att ta det varsamt med den när dom ska ta sig fram i terrängen.
Sen så kan man ge sig sjutton på att hundarna vid ett eller annat tilfälle vill lägga sig ner i någon jokk som man själv tänkt att bara vada över. Så vattentålighet är nästan ett måste.
Sen så är det där med åtkomsten i väskan, vissa fabrikat använder dragkedjor för att stänga väskan, där så går alla väskor med dragkedjorna öppet placerade på sidorna bort med en gång (hunden kommer garanterat att dra sidan i stenar, sly och stockar), likaså alla tokigheter som nätfickor på sidorna som också bara kommer att ställa till besvär. Eventuella dragkedjor placerade ovanpå kan kanske funka om dom är vattentäta, fast någon klövjeväska med såna har jag aldrig sett. Personligen så föredrar jag klövjeväskor med åtkomst som i vanliga ryggsäckar se länk:
http://www.sundpro.se/klovje.php tyvär så kostar dom här väskorna lite klöver men jag tycker ändå att dom är värda sitt pris (förhoppningsvis så tycker mina hundar lika dant)
Vidare så bör en klövjeväska som man önskar använda under många år framöver ha någon typ av förstärkning nertill i fram där är slitaget som störst.
Hoppas jag nu lyckats förklara vad jag menar med "skräp"
/Jesper