• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Hundekjøring...

Hej hopp!
Jag har en blandrashund (schæfer/sib.husky/
rottw/nåtmer..) som verkligen är duktig på att
dra. Han är 2 år, så förra vintern skulle jag
börja lite smått med langrennski och med honom i vanlig enkel sele. Det visade
sej att han har det i generna. Han älskar att jobba! MEN... nu
undrar jag lite om Nordisk hundekjøring. Det finns säkert många som kan nåt om det, som skulle kunna
ge lite info.
Sen det hær med træningsdos... Hur mycket vågar jag träna med honom?? Vi bor i Norge, så här finns
snö från nov till maj.

Har cyklat endel med honom nu i sommar + alla fjällturer till fots oxå.

Utrustning?

Håller dessutom på att læra honom höger o vänster, men det går så där... TIPS??

Tack på førhand hörrni!

Lotti i ett regnigt o blåsigt Geilo

Kan tyvärr inte svara på dina frågor om drag. Har ingen erfarenhet av det, ska precis börja med mina egna hundar. Men när det gäller höger och vänster så är det att tjata som gäller. Vid varje korsning man kommer till på promenaden så kommendera hunden åt något håll. Sen gäller det vanliga... beröm som en tok eller dundra ett nej.
När hunden börjar fatta galoppen så övergå till ren lydnadsträning. Lägg ut en godis utan att hunden ser var. Stå på en tänkt linje där godiset ligger. Kommendera höger eller vänster så att den lär sej att leta åt rätt håll. Det brukar gå bra bara hunden fattar vad du vill att den ska göra.
När den kan höger och vänster i detta moment börjar du träna med hunden framför dej, vänd mot dej. Men nu gäller det att tänka rätt eftersom ditt höger blir hundens vänster... Och man får även en hint om ifall hunden verkligen har fattat vad höger och vänster är när allt är spegelvänt. (Ibland slutar det med att man själv inte vet vad som är vad.)
Höger och vänster är helt klart bra om hunden kan. Är man för lat för Agility kan man bygga en aktivitetsbana åt hunden och sedan stå stilla och kommendera hunden till olika stationer. Garanterat roligt för både hund och förare.
Lycka till

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg