Hund

Har någon tips om en hundras som kan följa med på:
Långturer på cykel (ev. i korg eller vagn), jakt, skidor, kajak. Hunden ska inte vara skällig. /Barbro

Jag använder mig av Schäfer sedan många år, fungerar bra, vill inte dra iväg, stark, oöm i hårlag, skäller inte osv. Enda nackdelen anser jag vara att den kan vara"slö"när man springer eller kör lina/nordisk anspänning med den. Har även haft tre Dobermann men anser att de har för dåligt hårlag om man är ute mycket på vintern.

Skall du jaga med hunden(fågel antar jag?) har du egentligen bara ett alternativ och det är strävhårig Vorsteh. Bra hårlag, pigg på att arbeta mm.

Kan också rekomendera Vorsteh. Växte upp med en korthårig i föräldrahemmet och tycker det är en av de roligaste hundraserna. Mycket konditionsstark och tålig, trivs att bada. Tillgiven och vill gärna vara med hela tiden. Vi jagade ej med honom, han var draghund med pulka, skidor, cykel och löpning (deras begränsning är tassarna som slits beroende på underlag). Efter ett arbetspass ligger dom lugnt och fint, men blir lite "springig" innomhus när dom är utvilad. Kanske är svårt att få med en hund i den storleken i en kajak?

micke

avslutad210712

Gäst
Efter att ha haft två korthåriga vorsteh (egentligen var den ena mina föräldrars men de kom från samma kull) så kan jag inte mer än rekommendera dem. Nackdelen med korthår är att de inte tål kyla så bra. Under -15 var det bara behoven som gällde och sen in så fort som möjligt. Användes framförallt allt till jakt och resten av året cykel- eller skidrastades de. Orkade i princip hur mycket som helst. Trots att de var från samma kull var det rätt stor skillnad mellan dem. Hanhunden var mer "social" och med det menar jag att han "ville vara med" hela tiden och han satt gärna i knä både på husfolket och besökare. Tiken var mer för att hålla sig lite på sin kant. Nackdelen som jag ser det med vorsteh är att de kräver rätt mycket lydnadsträning och att de kan vara lite skarpa mot andra hundar. Var väl aldrig med om att någon av våra hundar attackerade andra hundar men visst hettade det till ibland om någon annan hund försökte moppsa upp sig.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg