Hund i tält

Hej!

Jag och min dotter och våran hund, ska upp till lappland en sväng i slutet på aug.
Har någon erfarenhet av hund i tält, tänker mest på om den river sönder golvet med klorna.
Har ni någon bra filt till era hundar, som inte är så tung.

georg
 
Brukar den riva på golvet hemma? Om inte, så tror jag inte den gör det i tältet heller.... dessutom brukar hunden/arna ofta vara så trötta när det är dags att gå in i tältet att de bara går och lägger sig. Så var det då med våran förra, nyvalpen har ännu inte sovit i tält. Vad är det för hund?
 
Två Schäfrar

Jag håller helt med"öringen" i hans svar till dig..! Jag har under många år varit ute med hundar och jagat, fiskat vandrat och åkt skidor. Inte någon hund har haft sönder golvet och eftersom de jämt är så trötta så somnar de bums. Enda gångerna de ligger inne i tältet har varit när fågelhundarna varit blöta och kalla på hösten och schäfrarna som jag har nu ligger inne när det är för mycket mygg samt ibland på vintern när det blir riktigt,riktigt kallt!
Om du är orolig kan du köpa med dig lite billig och lätt pressening från ÖB eller något liknande och lägga på golvet.
Hoppas det blir bra för er i fjällen
 
Håller också med öringen.

Våra hundar har inte ställt till med några problem i tälte. De få gånger vi tältat med dem.

Men om du är osäker prova hemma.
 
Låt jycken sova i absiden

På slutet av 80-talet hade jag ett fjällräven alu pop out III tält, det hade två absider. Under en sommar var jag ihop med en tjej som hade två jyckar, de sov i ena absiden, vi gick in och ut genom den andra och hade ryggorna travade där. Det funkade kanon, vi lyckades bl a vara ute en vecka på sörmlandsleden. Å andra sidan var det inga jättehundar.
 
Brukar ha med mig min rottweiler i tält. Golvet har aldrig varit någon fara, däremot har jag blivit lite orolig för hur det ska gå med innertältet när han ibland gör märkliga manövrar och tassarna vandrar över tältväggen. Trampdynorna har ju som små fjäll som gärna greppar tag lite i väven, och det de missar fångar ju klorna, även om de är välklippta. Men tack och lov har inget hänt än, och jag tror inte att det är någon fara heller, egentligen. Och gör det sönder får man väl laga det.

Iställlet för filt har jag med ett vanligt fullängds liggunderlag i cellplast till honom att ligga på. Eftersom jag dessutom själv har ett likadant så täcks det mesta av golvytan i tvåmanstältet. Varmt och skönt, och ingen fara för golvet. När det är dags att sova tar jag fram ett kort uppblåsbart liggunderlag till mig. Det är väl det som löper störst risk att haverera på grund av hundens klor, men det har heller inte hänt (ännu).

Lycka till med turen, att ha med hunden tycker jag är en riktig höjdare, man märker hur de njuter av att få röra på sig så mycket ute och få tillbringa varje sekund med "flocken".
 
Min lapphund är OK att ha i tältet, har aldrig sett minsta reva, däremot vägrar han att ens sova i absiden om han själv får välja, utan sover utanför oavsett årstid och väder (nä, en gång fick jag ta in honom, när det snöade, var -12 och blåste mer än 20 m/s...)

Har däremot bekanta vars Kuvasz rev sönder innertältet på ett Fjällräven Akka, när den ville in till dem...
 
Sist familjen var ute med tältet sov hunden i absiden det fungerade utmärkt. Vi har tidigare märkt att han blir fruktansvärt varm om han sover med oss i tältet. (Fast det ska ju sägas att då har det varit sommartider och i södra Sverige.) En bit vanligt liggunderlag som du klippt av på mitten eller liknande borde räcka om du vill isolera. Det väger ju inte så mycket att släpa med sig.
Tror inte hunden kommer att riva sönder något för er, men om ni har luftfyllda liggunderrlag (typ downmat) kan det ju vara idé att vara försiktig.
 
Tänk på att om det är varmt i tältet så är det mycket värre för hundstackaren än för er. Fast i slutet av augusti blir det nog inga supervarma nätter.
 
hadde med min engelsak setter på tælttur før førsta gången i vintras. han ær 10 och adopterad av meg sedan 3 år.
fikk ett eget liggunderlag, och en "jervenduk termo" som tæcke. han var lugn och fin till trots før en massa ljud utifrån. kan bero på han han fick springa av seg føre vi lade oss.
den natten var det varmt med ca minus 5 grader ute.

robert
 
Tack för alla svar!
Det är en flatcoated retriver, att klippa av ett liggunderlag var ju en perfekt ide.
Jag tänkte mest för att hon inte skulle bli så kall, men hon klarar sig nog än då.
När det gäller duken så rör hon på sig ganska mycket på nätterna, och om så skulle vara fallet att det skulle gå hål så finns det ju rep sattser.

Mvh Georg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
haiwa hund i tält Fjällvandring 7
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg