Ibland kommer det upp i en diskussion att det var OK att ta med hund i Sarek förr, men inte längre sedan några år, men ingen är säkert när denna förbud infördas.
Jag har själv ingen svar på frågan men kollade liten runt.
I boken "Sarek - Vandringar i vår sista vildmark" skriver Edvin Nilsson om en händelse i april 1957 (sid 100):
I Tore Abrahamsons bok "Detta är Sarek" (1982) finns föreskrifter från 1960
och 1909 års bestämmelser
Sen föreskrifter från 1987/88
och de aktuelle från 2013
Mina gissningar
1909 hund kan medföras men måste vara under kontrol (koppel)
Någon gang mellan 1909 och 1957 kom året runt förbud för hund
1960 blev draghund i vinter tillåten
1987/88 blev hund längs kungsleden tillåten
2013 blev hundspann (utan tillstånd) förbjuden
Så jag tror att det inte fanns en tid under våra egna fjällvandrartiden där det var tillåten med hund i sommarsarek.
Om någon har andra föreskrifter än de som finns längre upp, dela de gärna, sen får vi ett bättre bild över tiden.
Henning
Jag har själv ingen svar på frågan men kollade liten runt.
I boken "Sarek - Vandringar i vår sista vildmark" skriver Edvin Nilsson om en händelse i april 1957 (sid 100):
När vi var halvvägs uppe och började få utsikt över Rissajaure, såg vi två personer med hundar och pulkor på väg mot Alkajaure. Eftersom det ännu på den tiden var förbjudet att över huvud taget ha hund i Sarek, släppte jag med skidor ner mot dem för att höra deras närmaste planer.
I Tore Abrahamsons bok "Detta är Sarek" (1982) finns föreskrifter från 1960
Jämligt Kungl Maj:ts reglemente för Sareks nationalpark den 28 oktober 1960 är det förbudet
...
att medföra hund
...
Utan hinder av ovanstående bestämmelser skall enligt samma reglemente vara tillåtet
...
att under tiden den 1 januari - den 30 april medföra draghund, därest den ständigt hållas under omedelbar tillsyn
...
och 1909 års bestämmelser
6§
Löper hund lös inom nationalpark, vare den föreverkad till upptagaren.
Sen föreskrifter från 1987/88
Kungörelse med föreskrifter om Sareks nationalpark
Kungörelse med föreskrifter om Sareks nationalpark
www.naturvardsverket.se
Föreskrifter för nationalparkerna/suoddjimpárkajda Muddus/Muttos, Padjelanta/Badjelánnda, Sarek och Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke
Naturvårdsverkets föreskrifter för nationalparkerna/suoddjimpárkajda Muddus/Muttos, Padjelanta/Badjelánnda, Sarek och Stora Sjöfallet/Stuor Muorkke
www.naturvardsverket.se
Mina gissningar
1909 hund kan medföras men måste vara under kontrol (koppel)
Någon gang mellan 1909 och 1957 kom året runt förbud för hund
1960 blev draghund i vinter tillåten
1987/88 blev hund längs kungsleden tillåten
2013 blev hundspann (utan tillstånd) förbjuden
Så jag tror att det inte fanns en tid under våra egna fjällvandrartiden där det var tillåten med hund i sommarsarek.
Om någon har andra föreskrifter än de som finns längre upp, dela de gärna, sen får vi ett bättre bild över tiden.
Henning