Hund i Padjelanta

avslutad210712

Gäst
Saken är den att jag hade tänkt gå Padjelantaleden nästa år och hundägare som jag är vill jag gärna ha med mig hunden på den typen av aktivitet för han får vara nog mycket ensam hemma resten av året.

Problemet är dock att hundar är förbjudna i Padjelanta, i alla fall enligt vad jag kan hitta på nätet, förutom några månader i början av året.

Första frågan är vad som händer ifall jag försöker åka båt över från Ritsem - kommer jag att bli stoppad redan där eller struntar de i hunden?

Om jag tar mig över med båt (kan alltid hyra någon privat i värsta fall) och blir upptäckt så kan väl påföljden inte bli mer än böter så hur stort belopp kan det i så fall röra sig om?

Kommer naturligtvis att ha hunden kopplad hela tiden med hänsyn till renskötseln i området för meningen är att ha med sig hunden inte att störa eller bli ovän med samerna.

Förstår att min tråd kan röra upp en del känslor så håll inläggen sakliga utan en massa personangrepp för i den här frågan struntar jag fullkomligt i om jag kallas idiot *L*.
[Ändrat av avslutad210712 2004-09-17 kl 09:06]

avslutad210712; sa:
Kommer naturligtvis att ha hunden kopplad hela tiden med hänsyn till renskötseln i området för meningen är att ha med sig hunden inte att störa eller bli ovän med samerna.

[Ändrat av avslutad210712 2004-09-17 kl 09:06]

Det är ju ett problem det där med hundar i fjällen. Man kan ju alltid ringa till helikopterfirmorna som kör i området och höra om det är nån rensköteselaktivitet. Det brukar jag göra, eftersom heli-piloterna ju har järnkoll pga att de flyger upp renskötarna. Fast frågan är ju hur skoj både du och hunden kommer ha om den ska vara kopplad hela tiden? Jag skulle välja område och tid efter hur mkt renskötsel det är, då slipper både du och hunden sitta fast i varandra hela tiden.

Ingen stoppar dig på båten, Padjelanta börjar ju inte förrän i höjd med Kutjaure, alltså helt ok att ha hunden med de första kilometrarna (och de sista 50 km till Kvikkjokk om du går Padjelantaleden).

Hundförbudet finns inte bara pga renskötseln, utan pga att det är nationalpark.

Inga icke renskötande hundar har gått (hela) Padjelantaleden denna sommaren, så ni kommer att synas. Men parkvakter är mycket sällsynta....

öringen; sa:
[Fast frågan är ju hur skoj både du och hunden kommer ha om den ska vara kopplad hela tiden? Jag skulle välja område och tid efter hur mkt renskötsel det är, då slipper både du och hunden sitta fast i varandra hela tiden.

Vissa raser och hundar måste man ha kopplade ute i naturen. För hundarna är det en vanesak. Man kan se till att de får röra sig tillräckling ändå. Genom att dra eller springa brevid cykel och ha en möjlighet att busa inom inhängnat område.

...

Hursomhelst, jag har (som Björn också antar jag) svårt att förstå den praktiska nytta av ett komplett hundförbud. Förutom lämmlarna (vilket disskuterats i en annan tråd) löper nog inga andra djur någon större risk av att bli angripen om hundägaren är seriös och håller hunden kopplad. Såvida man inte är rädd för sjukdommar från hundens avföring. Men om hunden är tillräckling vaccinerad och avmaskad är nog riken där ganska liten.

Alltså

- Ska vi rädda alla lämmlar?
- Skydda parkerna från sjukdommar i hundbajset?
- Eller utgå ifrån att hundägarna inte kan hålla koll på sina hundar?

Finns ytterligare grunder ?

Hur ställer vi oss till Björn som uppenbarligen tänker var assosial, olydig och brottslig :) ?

Jag tycker du gör rätt som ifrågasätter förbudet. Det finns dock tillräckling med områden där man kan ta med sig hunden. Du får nog räkna med mycket oförstående och frågan är om inte din semester kan förstöras av sånt. Är det värt detta?

mvh

Magnus

Den enkla förklaringen till hundförbudet är väl att drygt 90% av hundägarna inte har sin hund kopplad i naturen (siffran efter egna beräkningar i naturreservat med kopplingstvång).

Det finns ju många regler och lagar som kan tyckas onödiga, om folk verkligen skötte sig.

Varför inför man eldningsförbud på sommaren? Alla kan väl sköta en eld?

Varför är det tillträdesförbud i en massa fågelmarker om våren och försommaren? Inte behöver man väl något sådant förbud, det borde ju räcka med sunt förnuft?

Varför har ju jaktlagstiftning? Alla borde väl intuitivt inse vad man får jaga vart och när på året?

KLAGER; sa:
Den enkla förklaringen till hundförbudet är väl att drygt 90% av hundägarna inte har sin hund kopplad i naturen (siffran efter egna beräkningar i naturreservat med kopplingstvång).

Det finns ju många regler och lagar som kan tyckas onödiga, om folk verkligen skötte sig.

Varför inför man eldningsförbud på sommaren? Alla kan väl sköta en eld?

Varför är det tillträdesförbud i en massa fågelmarker om våren och försommaren? Inte behöver man väl något sådant förbud, det borde ju räcka med sunt förnuft?

Varför har ju jaktlagstiftning? Alla borde väl intuitivt inse vad man får jaga vart och när på året?

Ahh ultraliberal eller TROLL ? :)

KLAGER; sa:

Det ligger nog dessvärre en hel del i detta. I sig konstigt, svenskar tror ju sig vara laglydiga. Trots detta bryter alltså 90% mot just denna kopplingsbestämelse. Jag tvivlar inte på din skattning. De som försöker vara seriösa får betala.

Jag som måste har mina hundar kopplade retar mig naturligtvis numera på de som inte har det även när det är tvång. Å andra sidan är jag dessvärre tvungen att erkänna att jag inte alltid (ca 5 %) följde kopplingstvånget med vår förra hund som kunde gå lös. Dessvärre med det ganska dåliga argumenten, att just nu, den här korta sträckan, den här gången, så går det.

Vissa lagar måste vi följa av livsviktighet, (trafik) vissa av rättvisegrund (stöld) och vissa av sannolikhet och solidaritet (eld och kopplingstvång).

Utifrån den synvinkeln gör alltså den som går med hund i nationalpark ett lika stort fel som den som låter sin lydiga hund gå lös under våren i skogen.

Sök dispens hos länsstytelsen

Det är din fulla rätt att söka dispens hos länsstyrelsen att medföra hund. De är skyldiga att behandla din ansökan.

/Tommy

haremma; sa:
Inga icke renskötande hundar har gått (hela) Padjelantaleden denna sommaren, så ni kommer att synas.

En familj vi åkte över med på båten från Ritsem skulle gå till Kvikkjokk med sin vovve, dom hade ingen aning om hundförbudet.

/Ulf

Re: Sök dispens hos länsstytelsen

Tommy E; sa:
Det är din fulla rätt att söka dispens hos länsstyrelsen att medföra hund. De är skyldiga att behandla din ansökan.

Men tyvärr får man betala (var det en tusenlapp?) för att dom ska behandla ansökan, även om det blir avslag.

/Ulf

Hundförbudet finns där för att inte störa djurlivet mer än nödvändigt. Främst är det fåglar som inte förstår att era hundar egentligen är snälla och bara vill leka.

Jag tycker du ska ta ditt förnuft till fånga och ta hunden någon annanstans. Hundar stör djurlivet mycket mer än människor, även om du har den kopplad. Möjligen om du har en mops i en bärsele utanpå ryggsäcken kan det kanske gå bra :)

Det finns tillräckligt med vandringsleder du kan gå med hund.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Don Piero Hund i Padjelanta Fjällvandring 3
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg