• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Humorhörnan (hopas det blir en lång tråd)

Rödluvan var på väg till mormor, korgen med dagens nybakade bullar höll hon under armen. Rätt var det var så får hon syn på vargen som sitter bakom en stor sten vid sidan av stigen. Rödluvan går fram till vargen och säger:

-Hej, vilken fin päls du har.

Vargen tittar storögt på henne, reser sig och springer iväg längst stigen.

Rödluvan traskar något förvånad vidare på stigen och efter en liten stund ser hon vargen igen sittandes bakom en sten och grina illa.

-Hej vargen , vilka stora, vassa tänder du har, säger Rödluvan.

Vargen studsar upp och pinnar iväg så att kottar och barr yr längs stigen. Återigen traskar rödluvan iväg, ännu mer förvånad än tidigare. Efter en liten stund ser hon vargens öron sticka upp bakom en buske i ett dike. Nu hade hon blivit riktigt nyfiken och säger

-Hej varg, vilka fantastiskt långa öron du har.

Då svarade vargen:

-Nej nu får du fan ge dig, kan jag få skita ifred eller?
 
I ett försök för att få sonen förstå att man inte ska stoja och skrika och inte heller bryta sönder varenda kvist man ser, sade jag att vi får faktiskt visa hänsyn, vi befinner oss i djurens vardagsrum.
Senare samma dag hitade vi spillning efter älg och rådjur och tittade på det. Sonen utbrister: "Bajsar djuren i vardagsrummet?"
 
Jag tycker att denna tråd är ett ypperligt initiativ. Det är önskvärt att all humor reserveras till denna plats, så att den inte tränger in och kontaminerar våra andra diskussioner.
 
Innan tråden släpps lös helt och hållet kanske några språkliga riktlinjer kan vara på sin plats.

# Använd aldrig allitterationer.

# Använd aldrig utländska låneord när det finns en adekvat inhemsk terminologi disponibel. Låneord är inte à propos.

# Anmärkningar inom parentes är onödiga (även om de är relevanta).

# Man ska aldrig generalisera.

# Uteslut citat. Som Ralph Waldo Emerson sade: "Jag hatar citat. Berätta för mig det du vet."

# Jämförelser är lika olämpliga att använda som klichéer.

# Var inte omständig; använd aldrig fler ord än nödvändigt – det är överflödigt, och risken är att du bara tröttar ut läsarna och får dem att tappa koncentration och intresse så att ditt budskap riskerar att gå förlorat i en aldrig sinande ström av ord som kanske i och för sig låter bra och vederhäftiga, men som inte har så stor betydelse i sammanhanget och kanske inte heller tillför så mycket i sak till det du egentligen vill uttrycka.

# Var mer eller mindre exakt i formuleringarna.

# Ettordsmeningar? Undvikes!

# Analogier i skrivandet är som fjädrar på en orm.

# Passivformer bör undvikas.

# Vem behöver retoriska frågor?

# Överdrifter är miljoner gånger värre än understatements. Lagom är bäst, heter det, men se upp så att du inte blir alltför måttfull.

# kom ihåg att alltid börja alla meningar med stor bokstav och avsluta med punkt

# Och börja aldrig en mening med konjunktion.

# Om du läser igenom det du skrivit kan du vid omläsningen kanske hitta en del upprepningar som kan undvikas genom omläsning och redigering.

# Överdriv inte användandet av utropstecken!!!

# Placera syftningar så nära som möjligt, särskilt i långa meningar med bisatser på tio ord eller kanske ännu fler, sitt huvudord.

# Försök få tummen ur vagnen och sluta använda blandade metaforer.

# Stor vikt ska alltid tas till ett korrekt val av ord och formuleringar.

# Undvik trendiga ord och uttryck även om de låter häftiga.

# Undvik förkortningar osv.

# Uttryck inte uppmaningar i negativ form.

# Glöm inte att aldrig använda dubbla negationer.

# Sist men inte minst – sky klichéer som pesten; de är bara gammal skåpmat som passar bäst av att förpassas till historiens skräphög.


(citat ur Dassboken)
 
En kvinna gick i skogen när hon plötsligt snubblade
över något, som vid närmare påseende visade sig vara
en sån där oljelampa. Och när hon gned den, så kom
naturligtvis en ande fram.

- Får jag tre önskningar nu? frågade hon.

- Nej, svarade anden. På grund av de dåliga tiderna
och devalvering och global konkurrens och sån skit så
får man endast EN önskning nuförtiden.
Nå, vad ska det vara?

- I så fall vill jag ha fred i mellanöstern, sa
kvinnan och halade fram en karta. Ser du kartan här?
Jag vill att de här länderna ska sluta slåss med
varandra.
Anden kastade ett öga på kartan och utbrast:

- Men jösses, damen! De där länderna har ju fajtats i
tusentals år! Tror inte att det går att göra något åt
det. Jag är bra, men inte SÅ bra! Önska nåt annat.

Kvinnan tänkte en stund och sa sedan:

- Jag har aldrig lyckats träffa rätt man. Jag skulle vilja träffa honom nu. En omtänksam och älsklig man, som är hänsynsfull, kan laga mat och som står för hälften av hushållsarbetet, som är romantisk och en bra älskare och inte tittar på sport eller vandrar i fjällen hela tiden. Kort sagt, en idealisk livskamrat och vän.

Anden var tyst en stund och suckade sedan.

- Få se den där jävla kartan igen.
 
TOP 10 REASONS CLIMBING IS BETTER THAN SEX...

10. CHOICE OF NOVICE OR EXPERT ROUTES
9. A CLIMB CAN LAST ALL DAY
8. GUIDEBOOKS TELL YOU HOW MANY VISITORS HAVEBEEN THERE BEFORE YOU
7. CAN PICK THE LENGTH AND DIAMETER OF YOUR ROPE
6. THERE IS ALWAYS SOMEONE BACKING YOU UP IN CASE YOU FALL OFF
5. YOU CAN LEAVE YOUR PROTECTION BEHIND FOR THE NEXT GUY
4. LOTS OF TIGHT CRACKS
3. IT'S NOT CONSIDERED KINKY TO WEAR A HARNESS
2. THE ONLY RUBBER YOU WEAR IS ON YOUR FEET
1. THERE ARE STILL ROCKS THAT HAVEN'T BEEN TOUCHED
 
it´s not men in my life thats counts...

it´s the life in my men:)
och när det ändå finns en ordpolis här på denna tråden...så kan han ju alltid rätta mitt sätt att skriva...som tydligen på kort tid både efter apats och retat gallfeber på en del...och dessutom blivit föremål för allehanda diskussioner här på utsidan på diverse forum:)
kraaaaaaaaaam ninapenda
 
...och förresten...gillar ni fräckisar??

eva säger till maria...
har du sett johannes stolthet? han har tatuerat adam på den!...jasså svarar maria...när jag såg den stod det amsterdam på den...
/ninapenda
 
fler fräckisar...

...sven och lena är gifta...
sven går ut för att roa sig en kväll...
kommmer sen in på puben efteråt och klagar...
olle...det är för djävligt...
jasså...vad har hänt?
jag träffade min fru på horhuset?
jamen det var väl trevligt...
näää...inte ett dugg...
hon trodde jag var ute och spelade poker med dig...och jag trodde hon var hemma och passade ungarna...och det värsta var att bordellmamman vägrade låta mig byta fruntimmer!