Bara skrock. Så vitt jag vet inte ens folkligt förankrat eller traditionellt skrock, utan nåt modernt påfund. Huggtabellen baseras ju på månens faser, men om du tänker biologiskt ur ett evolutionsperspektiv - varför skulle inte rovfisk äta när tillfälle bjuds? Varför skulle den bry sig om månen?
Håller inte riktigt med dig.
Månfaserna, och därmed huggtabellerna, är
en av faktorerna som ger möjligheten att utröna om större fisk nappar, ett annat är exempelvis barometertrycket, djup, lufttemp och vindriktningen de senaste dagarna .
Om man inte har erfarenheten att sätta flera (många) faktorer i ett sammanhang så spelar nog inte månfasen någon större roll. Jag skulle påstå att kunskap om djupkurvor i botten är betydligt mycket viktigare i sådant fall.
Månfasen har med ljuset under vattenytan att göra, då exempelvis större predatorer som gädda och gös i regel jagar när det är sämre ljusförhållanden, därmed siktförhållanden.
Rent biologiskt innebär det att de större predatorerna angriper större bytesfisk för att ha reserver för att vänta ut nästa ideala jakttid. I min mening helt i linje med evolutionsteori, individen har blivit stor och gammal genom sitt försiktiga uppträdande.
Som parallell. Betänk i samma sammanhang att gäddan jagar i gryning och skymning, och gösen gärna på natten. Dessa arter jagar också gärna i grunda sjöar dagtid när det blåser ganska friskt, s.k. bioturbation uppstår då sediment från botten rörs runt i vattenmassorna och skapar en sämre sikt. Man skulle enkelt kunna säga att rovfiskar tycker om att ha "tak" över huvudet
Det går naturligtvis och teoretisera ännu mer om detta, men tydligt är att större fiskar jagar bara när det råder "bra" förhållanden. Med större fisk menar jag gäddor över 100-110 cm (vikten varierar ju beroende på var man fiskar) och gösar från 5-6 kg
Om du hittar fiskens ståndplats i vattnet du fiskar så hugger de mindre exemplaren oavsett förhållanden.