Huayhuash i Peru

Hejsan!

Jag är på väg till Peru nästa vecka för att vandra lite olika leder. Har tänkt göra en längre vandring, runt det sk Huayhuash massivet söder om Huaraz. Finns det någon som gått den leden? I så fall, lyckades ni få tag på någon som helst proviant under leden? Har hört att det ska vara svårt, men det är också tungt att bära på allt käk för 12 dagar...

Skicka hemskt gärna ett mail till mig:
J_eskilsson@hotmail.com

Tack!

Fin tur

Men du får allt bära maten. Alternativet är förstås att hyra åsnor plus förare, så behöver du bara bära en liten dagspackning.

Bortsett från byarna där du startar/slutar (och de är inte stora) finns en ännu mindre by och ett par små gårdar. I en av dem kommer du att bli erbjuden fisk, coca-cola eller öl.

Dessutom så får du räkna med konserver om du köper mat på plats (möjligen med undantag av Huarez).

Jag antar att du är medveten om att turen ligger över 4000m, vilket innebär att du bör vänja dig vid höjden innan. Varma vantar och sockor är också nödvändiga då blodet blir för tjockt för att nå ända ut.

Viva Peru!

Gammal tråd men jag svara ändå.
Har skrivit om vår vandring på bloggen http://mickes.blogspot.com.

När vi gick leden så fick i köpa med oss all mat, vi hyrde en åsna och guide för dom 6 dagar det tog oss att gå runt Huayhuash. Åsnan fick bära mat och tält och vi hade bara dagssäckar.
Vi träffade på några som gjorde samma rutt på 8 dagar. Dom betalade bara $200 för guide, åsneförare och kock, flera åsnor och "samlingstält" samt att "personalen" satte upp och tog ner deras tält. Kan ju vara ett skönt alternativ.

Vi mötte även 2 polacker som gick Huayhuash på 7 dagar utan åsna och bar med sig tält, sovsäck och all mat. Dom hade mest med sig nudlar och lätt mat.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg