Köpte karta
Jag köpte MetroGuide Europe från GPSWarehouse när den kartan var ny.
Det fungerade utmärkt. De hade problem med leveranserna, men det var ju för att Garmin inte fick fram sina CD i tillräcklig mängd när de skulle, så det kunde man knappt lasta GPSWarehouse för.
Betalning med VISA kort, pengarna drogs när produkten skickades, kvitto och alla nödvändiga papper skickades med. Inga problem så.
Min Vista har jag inte köpt där, men heller inte i Sverige, så det spelar ingen roll.
Garantiärenden får man lösa genom att skicka den till Garmins servicecenter i Romsey, Storbrittannien.
Jag har skickat min till Romsey för reparation en gång. Fick den utbytt till en ny, som nu är på väg dit igen, för den fungerar inte heller som den ska.
Därmed kom jag osökt in på vad som krånglar med Vistan, eller kanske med eTrex-serien i allmänhet.
Gummibandet lossnar. Det kan man dock ganska simpelt åtgärda själv, även om Garmin enligt uppgift glatt fixar detta problem, ibland även långt efter garantitidens utgång, utan debitering. Jag limmade min på egen hand, efter att ha diskuterat med en klibbexpert från Scantech om vad som var lämpligt att använda.
Click-stick slutar fungera, eller tätningen trillar av, så att det blir otätt.
Svårare att åtgärda själv. För mig har det hänt någon enstaka gång, men det gick över av sig självt.
Displayerna krånglar.
Min första drabbades av flimrande ränder i displayen, som tillfälligt brukade gå att åtgärda genom att trycka med tummen på höljet ovanför displayen. När garantitiden närmade sig sitt slut skickade jag in den för reparation. Det var inte värre då än att det gick att leva med, men det kunde ju tänkas bli det sen, när garantin gått ut.
Garmin bytte ut den till en oanvänd Vista (jag skriver oanvänd, för den var ännu äldre än min första, även om den aldrig varit ute hos någon kund). Nu har den andra drabbats av ett annat displayfel. En vit rand rakt över displayen. Att trycka ganska hårt med fingret nära på/av-knappen hjälpte några gånger, men inte nu längre. Det visar i alla fall att det är ett hårdvarufel, för programmet lär inte påverkas av att man klämmer på grunkan.
Nu är det så vällovligt att Garmin i Europa (troligen inte i USA, efter vad jag kunde läsa mellan raderna) räknar en ny garantitid på 12 månader, i de fall då de inte kan reparera, utan ersätter en defekt enhet med en ny. Så jag kan fortfarande göra anspråk på en garantireparation, trots att det är ett år och fyra månader sedan jag köpte den första Vistan. Den andra höll bara tre månader ungefär.
Nu är det ju förvisso så att jag använder min GPS ganska mycket, men nummer två havererade när den låg i ett hotellrum, så det var inte precis någon misshandel som var orsaken.
Anders