HS33

Hade kanske tänkt mig att köpa HS33 bromsar begagnade. Vet någon var de största och vanligaste bristpunkterna finns på bromsen?
 
Vad finns det över huvud taget för fördelar? Exaktare dosering av bromsverkan? Det känns som en kompromiss mellan mekanisk V-broms och hydraulisk skivbroms (och dessutom känns HS33 onödigt tung, dyr och komplicerad). Är det inte bättre att satsa på antingen skivbroms eller mekanisk V-broms?

/Håkan
 
Jo det kanske det är. Jag är lite nybörjare så jag kan inte så mycket än. Men isåfall vilken V-Broms är bäst att satssa på då?
 
Har HS33:eek:r på min pendlar hoj. Helt nöjd med dem, bra känsla och bra bromsverkan, helt tysta (skrik i bromsarna brukar oftast bero på felinställning, anliggning fram före bak, iofs) och bäst av allt; underhållsfria. Byta klossar tar tar en minut och något mer har jag inte gjort med mina på två år.

Klossarna är också automatsjusterande som på de flesta hydrauliska skivbromsar så man slipper justera allt eftressom de slits.

En annan fördel är att de ej skriker "kom och stjäl mig" lika mycket som skivor.

Nackdelar? Visst, de är tunga, så på en XC eller liknande kanske V-bromsar är bättre, men det gäller skivor också vikten är ungefär jämförbar, iallafall om man ser till priset, jag tror jag gav ca 1500 för mina (framm och bak) inklusive montering. Klossarna är även relativt stora, så på en smal fälg kan de gå lite utanför och snedslitas men det är bara att trima bort med en kniv efter behov. Klossarna kan även vara lite svåra att få tag på, men min lokala cykelaffär tar gladeligen hem dem på beställning på ett par dar.

Kan således helt klart rekomendera HS33 till pendlare som inte vill hamla under en lastbil och andra som vill ha bra bromsverkan men saknar skivfästen.

//Erik
[Ändrat av lillebrorsan 2004-03-24 kl 19:32]