HP IPAQ 6515 med A-GPS

Har nu skaffat den ultimata prylen, en Ipaq 6515!
Den har en tunn och smäcker design och väger endast 165 gram, men den har allt (utom FM radio) till ett som jag tycker hyfsat pris på ca 4500 kr + moms.

Det jag mest frapperats av är hur snabbt den får en fix och hur svag signal den klarar sig med. Jag testade den i min bil med metallfilmsvindruta (Renault Megan) och den var vida överlägsen min Garmin 60C. Många gånger hade den hyfsat bra signal från mellan 5-7 satelliter medan min 60C endast hade en eller ingen.

Jag har har googlat lite på nätet för att sätta mig in i hur A-GPS fungerar, men kan ändå inte riktigt begripa hur man i en liten apparat som IPAQ lyckat få in en liten antenn som ändå tydligen är betydligt bättre än nuvarande antenntyper. Att den får en snabb fix förstår jag däremot eftersom den tydligen får en vink från mobilmasterna om vilka satelliter den skall söka efter och var dom befinner sig.

Är det nån som kan förklara?
 
olhe; sa:
...men kan ändå inte riktigt begripa hur man i en liten apparat som IPAQ lyckat få in en liten antenn som ändå tydligen är betydligt bättre än nuvarande antenntyper.
Som jag och vissa andra envist försöker påpeka varenda gång detta kommer upp så finns det andra saker än antennen som påverkar mottagningen. Min gissning är att din Ipaq har den av många här i forumet så bespottade patch-antennen.

Man kan däremot lätt skruva upp förstärkningen så att mottagaren uppfattar signaler som är så svaga som de blir bakom metalliserade vindrutor. Problemet är att man då samtidigt blir mycket känsligare för störningar (t.ex. reflekterade signaler) och noggrannheten i positioneringen minskar därmed. Med mer eller mindre avancerad signalbehandling kan man sedan motverka denna sämre noggrannhet till den nivå man anser lämplig. Det är nog egentligen inte speciellt svårt att göra en mottagare som får fix under nästan hur svåra förhållanden som helst. Tricket är att få det med en noggrannhet som fortfarande är användbar.

Ett företag som uppenbart är duktiga på att hitta rätt kombination av mottagningskänslighet/noggrannhet är Sirf Technology, http://www.sirf.com/
Eftersom Sirf åtminstone tidigare varit leverantörer till HP är det väl ingen högoddsare att tro att de varit det till din enhet också.
 
Assisted GPS med efemerisdata från mobiltelefonnätet för snabb fix kommer såvitt jag fått höra bara att förmedlas från 3G nätet i Europa. Sådana tjänster finnns inte ännu mig veterligen. Så går det bra är det mer troligt att det beror på de faktorer Pelle Rindar nämner än att assistedGPSteknikentillämpas, t ex SirfII chips.

Intressant att det funkar så pass bra med inbyggd antenn, Det innebär at man rått på störningsbruset från PDAn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof GPS Redirect: Använd Ipaq 6515 GPS för andra enheter Navigering 0
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
olhe Ipaq 6515 och OziCE? Navigering 1
Buda Ipaq och 60cs på havet? Navigering 6
Huskul Sjökort till Ipaq? Navigering 1
Huskul Friluftskarta till Ipaq? Navigering 4
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
per_bursell Programvara för ipaq? Navigering 3
m_peppe Fugawi på Ipaq 1940 Navigering 2
mekelund Ipaq + Magellan 315 Navigering 0
LasseT Ipaq 1900 med USB-GPS Navigering 2
jlw Beställa Ipaq och fortuna clip-on från England Navigering 6
stigvig iPAQ 19xx och GPS, fungerar det? Navigering 3
dragan Fartkameror till iPaq Navigering 2
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
emilg TomTom2 + Fugawi på Ipaq 2210 eller 1940 ? Navigering 6
magnuss Antenn till Ipaq Navigering 25
oti iPAQ h5550 och kyla = blockerad iPAQ Navigering 12
buster23 Nytt inägg från Ipaq Maffian :-) Navigering 12
Urban006 Ipaq 2210+ Magellan 315?? Navigering 7
Roni IPAQ mot IQUE ? Navigering 31
GV IQue 3600 vs HP iPAQ/TomTom Navigering 16
Store Inställningshjälp iPAQ/OziExlorer CE/GPSMAP 76S Navigering 8
skiman ANSLUTA GARMIN LEGEND-IPAQ 1940 Navigering 3
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
etrexlegend koppla ihop etrex-ipaq-ström, hur göra ? Navigering 6
Janne41 Hojfäste till iPAQ Navigering 4
Store [Info] Navman GPS 3400 rekommenderas ej med iPAQ H5400 Navigering 2
Jacken Regulator till Ipaq & GPS Navigering 8
haraldn Spara track log i iPAQ Navigering 14
Store Problem med Fugawi/iPAQ/Navman3400 Navigering 2
Janne41 TomTom Navigator + iPAQ 3850 Navigering 1
Janne41 Kablage Etrex - iPAQ Navigering 1
Janne41 IPAQ och kartor Navigering 6
jwastvind iPAQ-Magellan kabelsats? Navigering 2
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 142
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34

Liknande trådar