Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hoverberget
- Trådstartare Mezzner
- Start datum
En gång i tiden jobbade jag en säsong i Järpen och passerade då Hoverberget ganska ofta på väg till eller från föräldrahemmet. Minns att jag kollade runt då och någon, antagligen Kenneth Westman eller någon av av bröderna Söderin i Östersunds KK. Det jag fick höra då var att man någon gång, antagligen i slutet av 1970-talet eller i början av 1980-talet, varit vid Hoverberget och rekat. Minns inte nu varför - om det hade med klippans kvalitet att göra eller om det var av någon annan anledning - men de dömde i alla fall ut Hoverberget ganska enhälligt. Då, ska man tillägga, för detta var på den tiden man endast säkrade med kil.
Det finns ju ett område med rejäla raviner där, västra sidan tror jag det är, ganska högt upp på berget. 10-20 meter djupa har jag för mig. Tror det sades då att folk var där och klättrade men inte säker. Trad-klättring eller topprep förmodligen. Har inte passerat sedan den här bilden togs, ca 10 år sedan. Jag skuttade över med blekt hår och fångade torr-tallen på andra sidan..
Lär passera där i sommar förresten, ska åka upp och kolla lite om det passar för topprep.
Edit: Västra sidan blir det ju
Lär passera där i sommar förresten, ska åka upp och kolla lite om det passar för topprep.
Edit: Västra sidan blir det ju
"Rämnan" tror jag området med ravinerna heter:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hoverberget
"Hoverberget ligger på en halvö i Storsjön (Jämtland)och reser sig cirka 250 meter över sjön. Bergets topp - dit det finns bilväg - ligger på 548 meter över havsnivå och har utsiktstorn samt servering. Hoverbergsgrotten är ett välbekant turistmål. Mindre känt är Rämnan, en kraftig spricka i berget, väl synlig från väster och även från vägen Svenstavik - Mattmar. Toppstafetten i löpning är ett populärt arrangemang där en av de fyra sträckorna går upp till bergets topp."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hoverberget
"Hoverberget ligger på en halvö i Storsjön (Jämtland)och reser sig cirka 250 meter över sjön. Bergets topp - dit det finns bilväg - ligger på 548 meter över havsnivå och har utsiktstorn samt servering. Hoverbergsgrotten är ett välbekant turistmål. Mindre känt är Rämnan, en kraftig spricka i berget, väl synlig från väster och även från vägen Svenstavik - Mattmar. Toppstafetten i löpning är ett populärt arrangemang där en av de fyra sträckorna går upp till bergets topp."
Vi va där och klättrade i början av 90 talet det va väl rätt uppbrutet av hyllor och skog men rätt shyst klättring på små väggar därimellan se mer info på ÖKKs hem sidas forum http://www.utsidan.se/okk
Om man vill göra en dagsutflykt till Hoverberget, dock inte med klättring, vilka tips finnes då?
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg