Hoppa över råkar

Nån som tillämpar hopp över råkar?? Säkert inte nåt man får isvettspoäng för, men visst borde man komma en bit om man i skaplig fart hoppar rakt upp vid råkkanten? Har såklart småhoppat några dm då och då över vrakis och annat, men har inte testat seriösa längdhopp ens utan råk. Funderar iofs på att göra några sådana försök vid tillfälle. Hur långt kan man hoppa med hygglig kontroll? ;)

Jag vågar iofs knappt tänka på konsekvenserna av vad som händer om man missar ett tvåmetershopp och slår skenbenen i iskanten på andra sidan...
 
Man borde kunna hoppa mycket längre med konståkningsskridskor, problemet kan väl vara att det finns en risk att bryta foten oavsett vilka skridskor som används.
 
Kan du inte testa på is ut råk istället.
Jag kommer definitivt träna utan råk! :) Dock blir det inte på Ruddalen, utan hoppträningen kommer ske lite sporadiskt över fastfrusna naturliga isblock osv. På Ruddalen finslipar jag på övrig skridskoteknik :)

Haha, var du en av de inblandade? Hade det gått att hoppa om man så att säga hade haft rätt utbildning? Hmm, man kanske ska se det här med att träna råkhopp som en säkerhetsövning... ;)
 
En första hopprapport!

Testade lite hopp i helgen. Mestadels hade jag sidvind, som ibland även gav lite medvind. Jag höll skaplig fart utan att för den skull ligga på gränsen på något sätt. Jag låtsades att en spricka i isen var en råk, och när jag kom nära sprickan hoppade jag ett kontrollerat jämfotahopp. När jag landat åkte jag tillbaks och mätte hopplängden med stavarna. Skridskospåren var ju lixom försvunna där jag hade hoppat :)

Det visade sig att jag hoppade mellan 2 meter och 2.30 ganska så konsistent. Tror aldrig jag hoppade under 2 meter under ett tiotal hopp...

Jag kollade även avstampet och det visade sig att jag hade lyckats hoppa bara någon cm från sprickan alla gånger. Konsistent och fint alltså!

Man kan såklart förlänga hopplängd genom att öka farten och genom att trycka till mer i hoppet, men då känns det som att det blir mindre kontrollerat. Dessutom kommer landningarna bli lite hårdare om man hoppar högre.

Sammanfattningsvis känns det ganska så tryggt att trycka iväg ett hopp över en enmetersråk, men vi får se om jag vågar ta steget :) Hård kärnis, en skarp råkkant och knäskydd känns som en grundförutsättning. :cool:
 
Ett problem med att hoppa

är att bärigheten vid en öppna är mycket sämre än på en intakt is. Alltså risk att man vid avstamp och landning bräcker sönder isen så att man försvårar för de som kommer efter.

Åker du först skall isen du åker på alltid hålla för hela gruppen 2 gånger så att man kan vända tillbaka i samma spår om det blir sämre längre fram.

Jag hoppar någon enstaka gång när det plötsligt dyker upp en öppna eller liknande som jag inte hinner väja för.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Student Att ta sig över råkar Långfärdskridsko 36

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg