Det finns nu en artikel på Fjäderlätt om Fjällvrävens Hoody-tröja som ingår i deras PAK5, lättpackningssortiment. Jag har testat tröjan under några månader och beskriver mina intryck.
Jörgen
Jörgen
Känns som om det borde vara smidigare och mer mångsidigt med en lös mössa eller balaclava som kan tas fram vid behov så att man slipper eventuellt knöl under jackan när huvan inte används.
Aclima har förövrigt en huvtröja i sin ultraserie som är i 100 % ull.
Känns som om det borde vara smidigare och mer mångsidigt med en lös mössa eller balaclava som kan tas fram vid behov så att man slipper eventuellt knöl under jackan när huvan inte används.
Aclima har förövrigt en huvtröja i sin ultraserie som är i 100 % ull.
Kläder för fritidsaktiviteter borde rimligen inspireras av arbetskläder. Där finns det inga höga halsar eller fasta huvor! Det fungerar naturligtvis inte vid fysisk aktivitet.
Kläder för fritidsaktiviteter borde rimligen inspireras av arbetskläder. Där finns det inga höga halsar eller fasta huvor! Det fungerar naturligtvis inte vid fysisk aktivitet.
Jag, är inne på min andra Aclima comfort huvtröja (den har tydligen utgått numera, tyvärr) och jag är mycket nöjd med den, även om den skulle kunna varit ännu bättre. Fördelen med en fast huva är ju att det inte blir någon glipa i ryggen, där vind, barr, snö,älglöss mm kan komma in, huvan är ju dessutom alltid där, så man slipper ett extra plagg att hålla reda på. Enda nackdelen skulle vara att huvan kan korva sig på ryggen i nerfällt läge, men det har jag aldrig upplevt. nackdelen med just Alimas huva är stt den sluter åt dåligt (resåren runt huvan blir slapp ganska fort) och att den lösa högre kragen är lös, den går att dra över huvudet för bättre ventilation, tanken med detta är god, men det blir då en glipa fram iställer där det kan komma in oönskade gejer(se ovan).
Däremot har jag inte uplevt att dennär för varm (trots att Comfort skall vara tjockare än Ultra), utan jag har använt tröjan året runt.
Problemet för mej blir nu då vad jag skall köpa nästa gång, när Comforttröjan utgått, jag är tveksam till Ultra, för jag tror att 100% merinoull slits för fort (jag är ute i fält ca 4 dagar i veckan året runt, så grejerna måste vara väldigt slitstarka), men det måste bli en hoody, för jag har definitivt vant mej med det, hur skulle min bästa tröja då se ut, baserat på 4 års hoodyerfarenhet.
-Måste ha tumgrepp
-ca 60-70 % ull, inte mer pga slittålighet,
-Tajt mer balaclavaliknande huva, ansiktsöppning i samma storlek somm ullfrottes balaclavor
-Ingen dragkedja, skavrisk mot haka etc.
-Förlängt ryggslut
Idialet som jag känner det vore om Ullfrotte kunde syihop sin 200g tröja med balaclavan, fixa tumgrepp och lägre rygg, då skulle jag vara deras förste kund.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Merino Hoody? | Lättpackning | 13 | ||
Marmot Trail wind-hoody | Lättpackning | 1 |