Holkendurrie

Hej,
nu var det ett tag sen man skrev här på utsidan.. men nu är jag i behov av någons eminenta kunskap för lite sommarplaner..

Undrar om någon gått från Helags mot Gåsenstugorna, men istället för att gå de sista kilometrarna till gåsen vikit av sydöst in i dalen Holkendurrie?

Det ser trevligt ut på kartan, är det värt ett besök?

funderar även på att då man gått några km i Holkendurrie och passerat Härjångsåsen gå söderut mot ljungsjöarna, passera väster om dessa och sedan vandra söderut mellan Krustjärnen och Snusesjön, för att slutligen hamna på leden mellan kläppen och helags.

Vill JÄTTEGÄRNA ha tips från DIG som gått hela eller delar av denna sträcka, eller vet något om den!!!

hälsningar sara

Jag tror Holkendurrie kan vara riktigt fin, eftersom man passerar nedanför Härjångsstöten som är ett riktigt vackert fjäll. Det blir kanske lagom att tälta i Holkendurrie om man kommer från Helags, och då skulle jag gärna lägga en dag på topptur upp på stöten om det går att ta sig upp. Jag menar, utsikten från Gåsen är riktigt fin, så från Härjångsstöten, 200 m högre, är den kanske ännu bättre.

Angående din tänkta väg så gäller det väl att du kan ta dig över ån vid Ljungsjöarna. Man vadar iofs samma å utan några som helst problem på vägen Helags-Gåsen vid rastskyddet Hulke, men jag vet inte hur det ser ut närmare sjöarna.

Det verkar vara en riktigt trevlig vandringsväg du funderar på. Jag skulle nog gå den själv om jag inte gått i samma område i fjol. Det är snart sommar, snart fjälldags! :)

Jag har vandrat genom Holkendurrie ett par gånger. Norr om passet är det rätt stenigt och lite av ett blåshål om
det är dåligt väder.

Vackraste delen är söder om passet där man vandrar över moränryggar. När man vadat jokken som rinner ut i Ljungan, (om man går söderut) kommer man upp på en platå där det finns fina tältplatser.

Jag har inte vadat vid Ljungsjöarna, utan strax väster om
rastskyddet vid Ljungan. Man kunde gå på stora stenar båda gångerna, men det var å andra sidan inte så mycket vatten (början av aug).

Personligen tycker jag vägen genom Holkendurrie är att föredra framför den "normala" leden mellan Helags och Gåsen.

/Henrik

Strålande med svar!

Ännu fler kommentarer om Holkendurrie?

Någon som gått väster om Ljungsjöarna, hur är vadet???

Sara

Re: Strålande med svar!

Rodluvan; sa:
Ännu fler kommentarer om Holkendurrie?

Någon som gått väster om Ljungsjöarna, hur är vadet???

Sara

Vadet är skitlätt! ;)

Nä, men det borde inte vara några problem. Vid rastskyddet Hulke går det som sagt att ta sig över torrskodd med kängor, och det kan väl inte vara så mycket värre uppe vid sjöarna. I värsta fall av med kängorna. Eller i ännu värre fall gå längre ned mot Hulke, för till slut (dvs vid Hulke) kommer man ju över.

Det ser så lugnt ut på kartan så det måste gå :)

Vandrade där både -04 & -05.
Väl värt ett besök.
Vi började vid Nyvallen och gick mot Gåsen.Gjorde lite avstickare här och där. Stor chans att få se Kungsörn på nära håll.
Ang vad så går det att hitta hyfsade ställen även väster om sjöarna

Jättefint!

Jag har gått på stigen genom Holkendurrie tre gånger, och tycker det är toppen. Speciellt den östligaste delen är trevlig, där man går på längden uppe på moränåsar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg