Höstvandring?

Det finns säkert massor av trådar om detta redan men jag hittar inte så jag startar.
Jag gick Jämtlandsleden (Ramundberget-->Storulvån) nu i början av Augusti och fick mersmak. Jag kommer antagligen ha ganska mycket tid i början av oktober och skulle gärna gå någon led då. Är öppen för alla förslag, även icke-fjäll.
Jag skulle föredra att bo i tält, förutsatt att man klarar sig med ett 3-säsongstält i oktober. Sovsäck har jag med comfort på -1. Så shoot! :)
 
I början av oktober kan det redan snöar och blåser mycket i Jämtlandsfjällen (och längre norrut såklart).
Tältade nära Storulvån förra året, sista veckan i september och vädret var så hemskt att man kunde knappt göra nånting. Blötsnö, regn, upp till 20m/s vind.
Men finns såklart också fina dagar!
Hade tänkt att det skulle vara "golden summer" med färgglada träd etc. Men även en fjällvärd i Storulvån sa att "nu är hösten verkligen över".

I år ska jag tidigare på hösttur. Första veckan av september blir det.
 
Jo precis, det var det jag anade. Jag är som sagt öppen för leder längre söderut (bor i sthlm) men jag gillar att fota landskap och tyckte verkligen om fotomöjligheterna i Jämtlandsfjällen. T ex Höga Kusten-leden ligger väl ungefär på samma breddgrader som Jämtlandsfjällen, men jag antar att det är kustklimat där. Men blåser det som tusan där i oktober eller är vädret bara överlag jävligt?

Tack för tips! :)
 
Oktober är säkert en spännande månad för att fota i Jämtlandsfjällen, du måste bara vara beredd för tufft väder och stängda stugor/ fjällstationer.
Men om du har motivation och bra utrustning kan det säkert vara roligt och det finns ju alltid fina dagar, även i oktober.

Några kort från förra året:
 

Bilagor

  • DSCF6878.jpg
    DSCF6878.jpg
    38.5 KB · Visningar: 1,148
  • IMG_4162.jpg
    IMG_4162.jpg
    68.9 KB · Visningar: 1,233
  • DSCF6965.jpg
    DSCF6965.jpg
    75.8 KB · Visningar: 1,227
Vi tar en fyra-dagars i Tänndalen sista veckan i september och hoppas på fina omgivningar under den förhoppningsvis inte alltför bistra höstperioden. Det kanske skulle vara ett alternativ för din del, hitta ett område och bo i "basläger" där du kan styra dagens etapp efter väder och vind till mycket större del. Funkar såklart även med tält som bas.

Att vara tvungen att gå från punkt A till punkt B för att hålla tidsplanen kan vara stressande om vädret går emot. Och i september/oktober kan motståndet bli minst sagt hårt och grinigt. Lättare då att ha en fast punkt att utgå ifrån.
 
Oktober är säkert en spännande månad för att fota i Jämtlandsfjällen, du måste bara vara beredd för tufft väder och stängda stugor/ fjällstationer.
Men om du har motivation och bra utrustning kan det säkert vara roligt och det finns ju alltid fina dagar, även i oktober.

Några kort från förra året:

Fint! Ja precis, som sagt så är inte Jämtlandsfjällen ett krav alls utan det är den erfarenhet jag har. Snarare skulle jag nog tycka något annat vore roligare att se så man får bredda sig lite.

Vi tar en fyra-dagars i Tänndalen sista veckan i september och hoppas på fina omgivningar under den förhoppningsvis inte alltför bistra höstperioden. Det kanske skulle vara ett alternativ för din del, hitta ett område och bo i "basläger" där du kan styra dagens etapp efter väder och vind till mycket större del. Funkar såklart även med tält som bas.

Att vara tvungen att gå från punkt A till punkt B för att hålla tidsplanen kan vara stressande om vädret går emot. Och i september/oktober kan motståndet bli minst sagt hårt och grinigt. Lättare då att ha en fast punkt att utgå ifrån.

Det där lät inte alls dumt. Ur fotosynvinkel låter det ännu bättre. Det vore kul med en liten rapport (antingen här eller någon annanstans) när ni kommit i mål!
 
Nu fick jag tyvärr inte så mycket tid under hösten som jag hade hoppats men imorgon är jag ledig och tänkte ta mig ut till Tyresta! Jag blir dock inte riktigt klok på hur lederna där går. Är det bara att åka dit och välja en led, eller bör man har karta (utöver iPhone)? Vilka leder skulle ni rekommendera där nu? Tack!
 
Tackar! :) Kom iväg till Tyresta och köpte den kartan på plats (20kr var den väl värd!). Gick förbi Bylsjön, rundade Årsjön, fortsatte genom brandområdet bort till Stensjön och därifrån tillbaka till Tyresta by. Jättefint verkligen. Färgerna! Och kontrasten när man kommer in i brandområdet! Postar lite bilder när jag framkallat dagens rulle :)
 
Tackar! :) Kom iväg till Tyresta och köpte den kartan på plats (20kr var den väl värd!). Gick förbi Bylsjön, rundade Årsjön, fortsatte genom brandområdet bort till Stensjön och därifrån tillbaka till Tyresta by. Jättefint verkligen. Färgerna! Och kontrasten när man kommer in i brandområdet! Postar lite bilder när jag framkallat dagens rulle :)

Tyresta är en fantastisk skog. Kan även rekommendera att gå förbi Stensjön upp mot Gammelmyra/Lillmyra mot Brakmaren, vidare mot Flomossen och sedan Sörmlandsleden tillbaka mot Tyresta By. Jag bor bara några kilometer från Tyresta så jag brukar gå ett par gånger i veckan på stigarna som inte är utmärkta som leder.
Trots att Tyresta är så välbesökt kan man gå i timmar utan att möta någon.

/lasse
 
Vi tar en fyra-dagars i Tänndalen sista veckan i september och hoppas på fina omgivningar under den förhoppningsvis inte alltför bistra höstperioden. Det kanske skulle vara ett alternativ för din del, hitta ett område och bo i "basläger" där du kan styra dagens etapp efter väder och vind till mycket större del. Funkar såklart även med tält som bas.

Att vara tvungen att gå från punkt A till punkt B för att hålla tidsplanen kan vara stressande om vädret går emot. Och i september/oktober kan motståndet bli minst sagt hårt och grinigt. Lättare då att ha en fast punkt att utgå ifrån.

Hur gick det? :)
 

Liknande trådar