Höstpaddling

Funderar lite att fara ut och paddla till helgen 5-6 okt. Tänkte på Göteborgs södra skärgård. Är det någon som har något favoritställe att antigen luncha, sova, eller något man bara måste se på?
Tänkte utgå från Styrsö.

//Peter
 
Tjenis.

Är precis hemkommen från paddeltur runt gottskär
vid malö och närområde, blåste tyvärr rätt friskt
så vi gick inte ut på öppet vatten.
Jättefint område tycker jag annars är nordväst om Känsö. Den stora viken på västra styrsö är magnifik också. Har gjort en övernattning på brattholmen för några år sen, ligger mellan köpstadsö och brännö. Om du får lite vind satsa på att komma ut till tistlarna eller ut till vinga, alltid roligt med lite gamla fyröar.

Salta hälsningar Jonas
 
Smått och gott

Med utgångspunkt på Styrsö skulle jag paddla norrut längs västsidan av Köpstadsö, förbi Asperö och upp mellan Brännö och Rivö. Jag skulle göra en liten avstickare till lagunen på Rivös nordsida och fika på någon klippa där. Efter fikat skulle jag paddla västerut längs Brännös nordsida och spana in storbåtarna som tuffar fram i farleden på några kilometers håll. Efter Brännö går färden vidare västerut utanför Galterös karga nordkust. Vid spetsen där Galterö tar slut ser man Vinga och har hela västerhavet framför sig. Där skulle jag första fika och sedan vika av söderut och ta sikte på Vargö utanför Styrsö. Utanför Vargö ligger två små skär som heter Kråkö. Där skulle jag fika igen och sitta och spana ut mot horisonten. Färden skulle fortsätta söderut förbi Styrsö och in i viken på Stora Rävholmen. Längst in är en klassiskt bra tältäng med bra plats att dra upp kajaken på sandstranden. Lite jobbigt om det blåser västligt när man skall ut, men det skall ju helst vara fint väder och då är det inga problem. På kvällen skulle jag äta en god middag på någon höjd med utsikt över havet åt ena hållet och skymta Göteborg åt andra.

Nästa dag skule jag gå ut från Stora Rävholmen, paddla söderut med siktet på Tornö och Kungsö sydväst om Vrångö. Mellan öarna finns en mysig kanal som är väl värd en genomfart. Där kan man även stanna och fika på någon lämplig strand. Jag skulle runda Kungsö och sikta på Valö söder om Vrångö, runda Valö och begapa den gamla fyrstugan och sedan gira norrut förbi Vrångö och upp mot sundet mellan Styrsö och Donsö. På Donsö skulle jag sannolikt ta en fika i hamnen och sedan paddla vidare upp mot Styrsö.

Så skulle jag gjort i alla fall.

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henkes Höstpaddling Paddling allmänt 16
UffeB Höstpaddling med bra boende Paddling allmänt 7
tnt Höstpaddling Paddling allmänt 2

Liknande trådar