Höstpaddling med bra boende

Hej allihop,

Jag funderar på en helgs paddling i september, Bohuslän eller sthlms skärgård alt. övriga skärgårdar i Östersjön. Jag undrar om någon här har bra tips som innehåller följande:
en sträcka där det finns bra boende (B&B, hotell eller vandrarhem, helst ej på fastlandet), bra fågelskådning och fin natur i största allmänhet.

Vad gäller boendet så är det helt ok med lyxigare ställe, typ konferensanläggning med spa.men även enklare kan vara intressant.
Ulf
 
Inga tips hittills men jag har kollat runt på nätet och i mina böcker om fågellokaler

Det bästa jag hittat är vandrarhemmet på Örskär, norr om Gräsö vid Upplandskusten samt
Arholma Nord vandrarhem och konferens i Stockholms norra skärgård.
Vad gäller höststräck av fågel så är nog Arholma det bättre. Båda områdena torde vara trevliga för paddling. Mer småöar vid Arholma men även mer fritidsbebyggelse.

Tar gärna emot liknande tips från Västkusten, där jag har sämre lokalkännedom.
Söder om sthlm vill jag också veta mer om.
Ulf
 
Utö?

Dalarö Kajak har tvådagarspaket med boende på Utö alternativt Dalarö, men det senare räknas väl nästan som fastlandet. Jag har bara testat Dalarövarianten vilket var mycket prisvärt. Men du kanske har egen kajak och i första hand vill ha tips på boende?

Ornitologi är inte min bästa gren, men vi såg åtminstone en strandskata :)
 
Tack för tipsen, Erik och Pica Pica (ett nick som iaf låter ornitologiskt).
Dalarö kajaks turer låter mkt intressanta. Jag har faktiskt tänkt hyra eftersom jag har en insjökajak och mestadels paddlar åar.

Bra fågelsträck vid Ornö och Utö.

Sandhamns seglarhotel har trevliga weekendpaket som också är intressanta (men då får man fixa kajaken själv).

Ulf
 
Tjust & Misterhult kanske

Har själv funderat på nåt liknade i Misterhult & Tjust. Här är några tänkbara boplatser. Själv har jag bara bott på Örö så jag ingen vidare koll på de andra mer än att det är fint kring Hasselö & Idö. Vissa av dem kan ha stängt lite off-säsong.
Brukar i alla fall vara gott om havsörn i Misterhult, speciellt lite off-säsong annars har jag ingen vidare koll (eller kunskap) på fågellivet där.

Hasselö vandrarhem, nordost om Västervik
Idö, i stort sett rakt öster om Västervik
Örö i Misterhults skärgård
Blankaholms gästgiveri, på landbacken, ganska långt in.
Påskallavik, på landbacken en bit söder om

Vill man vara ute längre och/eller paddla längre kanske det går att kombinera med nått i Gryt? (Eknö camping, Harstena, Häradsskär osv…)

mvh erik
 
En tur exempelvis Östhammar - Öregrund (hotell) - Örskär (vandrarhem) - Rävsten vid södra Gräsö (stugby) - Grisslehamn (hotell) - Arholma (vandrarhem) - Norrtälje vore klart görbar. Buss finns från Norrtälje till Östhammar så bilen kan hämtas också. Vet inte riktigt när vandrarhemmet på Örskär och stugbyn på Rävsten stänger för säsongen. Lite vanskligt ockå med sträckorna Öregrund - Örskär och Grisslehamn - Arholma som är väldigt oskyddade vid dåligt väder.

I detta område är du i stort sett ensam på sjön i september.

EDIT-
OOPS ser att detta snarare blev en kort veckotur...
 
Liknande trådar

Liknande trådar