Höst-tur Keb

Jag sitter och funderar lite på den stundande höstturen och väger alternativ mot varandra. Ett alternativ som nu känns lockande är Vistasvaggi - Kaskasavagge - Unna Räita - Sälka - Tarfala (via Rabots glaciär och firnpasset) - Keb men jag har några funderingar;

Abrahamsson nämner i samband med Kaskasavagge en grotta väster om jokken från sjön 1007 som i början av 1900-talet använts som "turistherberge". Jag antar att höjdangivelsen på sjön "försvunnit" från den nya fjällkartan. Någon som vet var grottan ligger?

Från Unna Räita funderar vi på att gena över Västra Knivglaciären och Hjälmglaciären (Reaiddaglaciären på nya fjällkartan). Är det någon som gått över det glaciärpasset?

Är det förresten någon som åkt båt upp i Vistasdalen i sommar? Kostar det fortfarande ca 600kr? (En fråga jag dock lätt kan ta reda på genom att lyfta luren.. ) :)

Andra synpunkter på vägvalet tar jag tacksamt emot! :)

/David

Abrahamsson nämner i samband med Kaskasavagge en grotta väster om jokken från sjön 1007 som i början av 1900-talet använts som "turistherberge". Jag antar att höjdangivelsen på sjön "försvunnit" från den nya fjällkartan. Någon som vet var grottan ligger?

Spännande! Grottan tänkte jag kika på för ett par veckor sedan, men avstickaren Tarfala-Lisas stuga blev aldrig av. Vet inte exakt var den ska ligga men ungefär där jokken från sjön rinner ned och nånstans i fjällsluttningen(!). Det borde gå att spana rätt på den med kikare från håll. Kanske kan man se var en grotta kan ligga iaf, det bör ju vara lite större klippformationer än bara blockmarker där.

Man kan tycka att den på P O Sundmanskt vis borde ligga där man går, om man går utan att tänka speciellt på det :)

Spännande! Grottan tänkte jag kika på för ett par veckor sedan, men avstickaren Tarfala-Lisas stuga blev aldrig av. Vet inte exakt var den ska ligga men ungefär där jokken från sjön rinner ned och nånstans i fjällsluttningen(!). Det borde gå att spana rätt på den med kikare från håll. Kanske kan man se var en grotta kan ligga iaf, det bör ju vara lite större klippformationer än bara blockmarker där.

Man kan tycka att den på P O Sundmanskt vis borde ligga där man går, om man går utan att tänka speciellt på det :)

Är det jokken som rinner från sjön syd Várdu 1316 eller jokken från nån av sjöarna på Njunni-platån? Det vore spännande att ta en titt på grottan! :)

(Nu kommer jag förresten ihåg att jag skulle skanna in högfjällskartan åt dig och rita hur vi gick över S.Ö. Kaskasatjåkkaglaciären.. jag hittade den inte då och sen glömde jag bort det, men det verkar ju ha gått bra ändå..) ;)

Tack Hans för båt-svaret!

Är det jokken som rinner från sjön syd Várdu 1316 eller jokken från nån av sjöarna på Njunni-platån? Det vore spännande att ta en titt på grottan! :)

(Nu kommer jag förresten ihåg att jag skulle skanna in högfjällskartan åt dig och rita hur vi gick över S.Ö. Kaskasatjåkkaglaciären.. jag hittade den inte då och sen glömde jag bort det, men det verkar ju ha gått bra ändå..) ;)

Tack Hans för båt-svaret!

Nä, jokken från de två sjöarna på Njunni. Jag läste nånstans (i bok eller här på Utsidan) att grottan ska ligga väldigt nära, som du skriver strax väster om den jokken. Om jag hittar iden den textsnutten så skriver jag! Kan ha varit Grundsten men det har du kanske kikat. Jag har en gammal Kebnekaisebok också - författare minns jag inte nu - som jag ska kika i.

Angående Kaskasatjåkka så följde jag glaciärkanten i blockbranten. Det gick väldigt bra, det var lite glidande stenar på vissa ställen men överlag en rätt så snäll blockbrant. Sista biten från passet upp på Kaskasatjåkkaplatån var trevlig omväxling med den visserligen aningen branta men ändock fasta klippan istället för lösa block. Kändes betydligt bättre när underlaget var stabilt.

Nä, jokken från de två sjöarna på Njunni. Jag läste nånstans (i bok eller här på Utsidan) att grottan ska ligga väldigt nära, som du skriver strax väster om den jokken. Om jag hittar iden den textsnutten så skriver jag! Kan ha varit Grundsten men det har du kanske kikat. Jag har en gammal Kebnekaisebok också - författare minns jag inte nu - som jag ska kika i.

Är det mitt citat från din egen tråd du tänker på, månne? :)

Vi sket i grottan. Ja, inte bokstavligen alltså, men när vi kommit över Palkastak strilade regnet och Kaskasastugans tillfälliga värme och skydd lockade mer än att bege sig ned och leta grottan. :)

Nja, delvis, men jag har för mig att jag läst något mer specifikt nånstans också. Men jag hittar det inte i någon av mina böcker. Det kan ha varit nån artikel i en gammal tidning (STF el dyl) eller så.

Spännande att varken jag eller David ens lyckades komma till att börja leta grottan utan istället fick välja bort den turen :) Den gäckar oss nyfikna.

Grottan mm

Har alltid nöjt mig med det lilla vindskyddet med det ljuvliga dasset. Eller tältat. Har inte hört någon som sett grottan, men det är få som går omkring bland de stora stenblocken på dalens sidor för att leta.

Gå över Rabots glaciär verkar lite tufft, liksom en av de andra glaciärpassagerna du nämner, men du kanske är van glaciärvandrare i ett gäng med rep, stegjärn och isyxor?!

Många hälsningar

Göran

Har alltid nöjt mig med det lilla vindskyddet med det ljuvliga dasset. Eller tältat. Har inte hört någon som sett grottan, men det är få som går omkring bland de stora stenblocken på dalens sidor för att leta.

Gå över Rabots glaciär verkar lite tufft, liksom en av de andra glaciärpassagerna du nämner, men du kanske är van glaciärvandrare i ett gäng med rep, stegjärn och isyxor?!

Många hälsningar

Göran

Jag kan upplysa om att dasset vid Kaskasastugan tyvärr ej längre finns..

Turen är genomförd. Vi gick inte över Rabots men det hade att göra med att det blev storm så vi gick ner mot Singi istället. Annars är Rabots en ganska lämplig glaciär att gå på iom att den oftast är barsmält långt upp och att sprickor ofta är lätta att se. På passglaciären har det dock under 2000-talet uppkommit smala men ganska djupa sprickor.

Räitaglaciären (V. Kniv och Hjälmglaciären) är också förhållandevis säker om man håller sig längs mittlinjen.

Men på snötäckt glaciär är det naturligtvis sedvanligt säkerhetstänkande med inknytning som gäller men ofta är det ju faktiskt enklare att gå på glaciär än i stenskravel och under en solig och fin dag ofta en härlig upplevelse med lite mer alpin känsla än att harva omkring bland blockterräng. :) Nåja, Rabots ligger kvar ett tag till. Nu laddar jag om för att hinna upp till Aktse en sväng och fånga höstfärger i Rapadalen. :)

Fjällräddningsövning vår 1974

Vid tillfälle skall jag gräva fram mina gamla kartor från 1970-talet och se vad vi kommer fram till. Var då övningsobjekt just i den grottan men återkommer om minnet vaknar eller kartan dyker upp. Under alla omständigheter hittar man inte platsen utan att låta fötterna och intuitionen leda en sista biten, jag vill minnas att vi gav upp väntan på fjällräddarna och letade upp dem i stället.

Go tur!

Dave skrev:
- - - men ofta är det ju faktiskt enklare att gå på glaciär än i stenskravel och under en solig och fin dag ofta en härlig upplevelse med lite mer alpin känsla än att harva omkring bland blockterräng.

Håller med, särskilt med avseende på övergången från Mårmastugan mot Vistas. Oerhört mycket lättare att gå i glaciärkanten.

Fick du höstfärger i Vistasdalen? Jag gick en vandring där i september för ett antal år sen, där jag började med båt från Nikka och landsatt på västra sidan, sen upp i högfjällen och tillbaka. Det som var fascinerande var hur dalen ändrade färger på en vecka. Tunn nyis på pölar på morgnarna och morgonkaffen fick värma en.

Säsongen går väl mot sitt slut nu med Aktse men om det kommer stormar kan du väl dra dig neråt... (sök lä i skogen som det stod i STFs råd i stugorna förr.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
penpool Sälenfjällen höst, hur sent? Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
Totteman Muddus - höst Fjällvandring 0
cnygardh Ses vi på Kungsleden i höst? Fjällvandring 11
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
mattiasevolv Vår, sommar eller höst? Fjällvandring 5
Eugene Fjällvandring i grövelsjön - Höst Fjällvandring 4
daasp83 Sarek, tidig höst!? Fjällvandring 9
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
NorthernLight Tips på vandring i höst Fjällvandring 3
Swensson När är det höst i fjällen? Fjällvandring 6
johanbrask Sen höst vandring Fjällvandring 8
pergit Lofoten i höst! Fjällvandring 0
exposa höst i juotenheim Fjällvandring 7
svartöra Höst Fjällvandring 5
humbug Fjällen i höst Fjällvandring 0
Barfota Barfotavandring vår sommar höst Fjällvandring 3
finse Tidenes tur: Aconcagua og Ojos de Salado Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg