Höst i Alaska

Är det någon som vistats i Alaska under hösten? Jag är lite intresserad av hur klimatet förhåller sig.
Vid kusterna borde det väl hålla sig ganska milt, men hur är det i bergen?
//Björn
 
Alaska är STORT!

Hejsan.

Jag och två kompisar var i Alaska i 6 månader från augusti till januari 96-97. Eftersom vi färdades med bil höll vi oss i princip inom triangeln Valdez, Fairbanks, Ancorage. Men även inom detta "lilla" område varierar klimatet väldigt mycket.

Ute vid kusten, är hösten en oftast mycket blöt historia och börjar ungefär (i alla fall det året som vi var där) i början av oktober.

Men så fort som man kommer på andra sidan av kustbergen så råder det ett klassiskt inlandsklimat. Där inträffar hösten ungefär en knapp månad tidigare och påminner en hel del om höstarna uppe i Lapplandsfjällen med den skillnaden att klimatet är betyligt stabilare. Man får alltså räkna med att det kan bli ett gäng minusgrader på nätterna, framför allt om vädersystemen kommer norrifrån.

Norr om Fairbanks uppe i Brooks Range är klimatet arktiskt och snö kan falla alla årets månader. Där uppe skulle jag gissa att hösten börjar ytterligare ett par veckor tidigare och att temperaturen faller betydligt snabbare. Om jag planerade en tur dit upp under den svenska hösten (typ mitten på September) skulle jag helt klart ta med mig vinterutrustning som ett varmt dunställ och en sovsäck som klarar åtminstone en -20 grader.
 
Det är en svår fråga att svara på eftersom det beror så mycket på intressen, hur mycket det får kosta osv.

Om jag själv skulle åka över idag är det främst två områden som skulle vara aktuella. Det ena är Brooks Range och det andra är Lake Clark national park. Om man till exempel tänker sig en tur till Lake Clark, skulle jag ta flyget till Ancorage och sen fixa ett bush-plane därifrån in i nationalparken. Fördelen med den här typen av upplägg är att man får uppleva en verklig vildmark, nackdelen är att man bara får se en liten del av Alaska.

Om man tänker sig att tuffa omkring i bil är det framför allt en väg som man inte bör missa och det är Denali Highway, en grusväg som går i öst-västlig riktning halvvägs upp mellan Ancorage och Fairbanks. Längs den kan man stanna lite överallt och göra fina avstickare både norrut och söderut.

En sak som man bör försöka göra, åtminstone om man vill vara för sig själv, är att undvika tiden för Caribo-jakten. Då tuffar det nämligen runt ett ganska stort antal jänkare på 4-wheelers lite överallt. I och för sig slipper man dom efter en mil eller två rätt in i vildmarken, men det kan bli lite irriterande innan dess.
 
Är det någon som e sugen på att åka till Alaska i höst?
Är ingen "loner" och skulle tycka det var sjukt kul att åka med någon.
Hör av er, ni som e sugna på lite äventyr i höst!
/Björn
 
Liknande trådar

Liknande trådar