Hökensås 354 meter - var?

Hej, har läst att Hökensås ska vara 354 meter som högst - men kan inte hitta var det skulle vara så högt. Är det någon som vet?

Då får jag dra slutsatsen att Hökensås inte är 354 meter utan 352 meter. Det är den högsta höjdangivelse som jag funnit.

Hallabergen 352,1 meter N 57 59,2 E 13 53,8

Ja, det är som med Mount Everest. Åtminstone ett land accepterar inte senaste mätningen vad gäller höjden. (Och högre blir den ju hela tiden.) Det kanske har med deras värlsbild att göra. :)

Det var inte meningen att skapa världsoro. :)

Men om de som marknadsför området påstår en viss höjd, och denna höjd inte återfinns på någon karta jag har tillgång till - och det inte går att hänföra till en avrundningsregel (avrunda alltid 352 till 354?) - är det då en gammal uppgift som fastnat, eller tycker lantmäteriet bara inte om området?

Enligt Terrängkartan, Översiktskartan och Sverigekartan(Kartex) är det 352,1 meter högt. Fast... spelar det egentligen någon roll?

Nytt höjdsystem ger högre höjd

I januari övergick Lantmäteriet till ett nytt höjdsystem (RH 2000), varför höjderna på Hökensås snabbt blev ca 18 cm högre jämfört med det gamla höjdsystemet (RH 70). :)

/Niklas

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg